Ads Top

Ro­buust plan voor be­te­re Maas­lijn

ProRail heeft de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn gegund aan Swietelsky Rail Benelux. De spooraannemer diende een robuust plan in waarin naast kosten ook omgevingshinder en capaciteit van mensen, materiaal en materieel worden meegenomen. Door de goede ervaring met de aannemer bij het verdubbelen van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf heeft Provincie Limburg vertrouwen in de werkzaamheden tussen Roermond en Nijmegen.

Op de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond reizen zo’n 22.000 reizigers per dag. Na de werkzaamheden ligt er op een deel dubbel spoor en is de hele lijn geëlektrificeerd. Arriva kan dan in tegenstelling tot nu met nieuwe treinen een betrouwbare dienstregeling rijden. Het project waarin de circa 90 kilometer lange spoorlijn wordt aangepakt werd Europees aanbesteed. Het plan van Swietelsky is door ProRail beoordeeld als robuust vanwege de veelzijdige kijk naar het project. ProRail heeft met de gunning een belangrijke stap gezet in de opwaardering van de Maaslijn na jaren van voorbereiding. Eind 2027 zal de lijn gereed zijn.

In Venray en Reuver wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Ook worden op verschillende plaatsen de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden. Dat zorgt voor betere aansluiting op andere treindiensten. Tot slot wordt de veiligheid van overwegen verbeterd.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.