Ads Top

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken  zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.
 
De Drielandentrein is een langgekoesterde wens van betrokken overheden, vervoerders en natuurlijk de reizigers in de Euregio Maas-Rijn. De treinen verbinden straks Aken en Luik, via Heerlen, Valkenburg en Maastricht met elkaar. Voor het trajectdeel tussen Maastricht en Luik gebeurt dat in samenwerking met NS en NMBS. De verbinding geeft reizigers vanaf 9 juni 2024 de mogelijkheid om comfortabel direct tussen de drie landen te reizen. De overstap in Maastricht zal dan voor reizigers van en naar Luik tot de verleden tijd behoren.

In de concessie Limburg gaat het om het om acht treinen. Voor het rijden als Drielandentrein zijn ze verder geschikt om op drie verschillende stroomspanningen te rijden. Onlangs heeft leverancier Stadler ze allemaal voorzien van het nieuwste ETCS GUARDIA-veiligheidssysteem. Het ETCS GUARDIA-veiligheidssysteem van Stadler is al goedgekeurd in verschillende Europese landen en wordt momenteel gebruikt in Zwitserland, Polen, Hongarije, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië. Ook in het Noorden van Nederland is Stadler bezig met de ombouw en goedkeuring van de vloot van 68 treinen. De Programmadirectie ERTMS en ProRail realiseren in samenwerking met Arriva het eerste baanvak met ERTMS baseline 3 level 2 only – in vaktermen de Early Deployment Line (EDL) – tussen Harlingen Haven en Leeuwarden. Daarna worden andere baanvakken in de provincie Friesland (2027) en Groningen (2028-2030) van ERTMS voorzien.

ERTMS is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing en daarmee hét digitale systeem voor het spoorvervoer van de toekomst in heel Europa. Voor werking van het systeem is er naast aanpassing in de infrastructuur ook aanpassing van de trein nodig (ETCS = European Train Control System). De invoering ervan raakt de hele spoorsector. Ook in het Noorden van Nederland is Arriva betrokken bij de ombouw van bestaande spoorverbindingen naar het nieuwe systeem.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.