donderdag 31 oktober 2024
Vanaf februari weer directe trein tussen Amsterdam en Londen
Door de werkzaamheden moet de Eurostar-trein sinds 15 juni een tussenstop maken in Brussel. Daar moeten passagiers dan uitstappen voor de paspoortcontrole. De trein in de tegengestelde richting, van Londen naar Amsterdam, bleef wel direct rijden.
De werkzaamheden zijn onderdeel van de grote verbouwing van het Centraal Station van Amsterdam. Voor de trein naar Londen komt een grotere terminal. Er komt een koffiecorner in en verschillende winkels, met een lounge waar passagiers voor vertrek kunnen zitten.
Stichting opent bijzondere lunchroom in stationsgebouw Horst-Sevenum
De nieuwe lunchroom is een initiatief van Stichting Werk & Integratie. In de komende periode wordt verder gewerkt aan de verdere ontwikkeling van een Bed & Breakfast. Als die klaar is, wordt het pand feestelijk geopend. "In 'De Conducteur' creëren we een veilige en stimulerende werkplek voor onze bijzondere collega’s", zegt Rachel Deijkers van de Stichting Werk & Integratie. “Wij bieden hen de kans om vaardigheden te ontwikkelen en zelfvertrouwen op te bouwen, zodat zij dichter bij zelfstandigheid komen. Door maatwerkprojecten vergroten we de kans op succesvolle integratie in de arbeidsmarkt.”
Bij de nieuwe Lunchroom/Gastrobar zijn naast drankjes en versnaperingen ook huisgemaakte gerechten te krijgen. Het adres is Stationsstraat 149-151 in Hegelsom (Horst a/d Maas).
De nieuwe lunchroom is een van de maatschappelijke initiatieven die op stations in Nederland terug te vinden zijn. NS en ProRail zijn samen verantwoordelijk voor de stations in Nederland en willen dit levendige en betekenisvolle plekken laten zijn. Daarom zoeken ze de samenwerking met gemeenten, sociale ondernemers en andere maatschappelijke partners om extra maatschappelijke functies aan het station toe te voegen.
woensdag 30 oktober 2024
Uitbreiding StationsHuiskamer op lokale stations, sluiting op grotere stations
NS opent daarom nieuwe StationsHuiskamers op station Venlo, Oss en Beverwijk. Op station Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Arnhem Centraal sluit de StationsHuiskamer per 1 januari 2025. Hier zijn inmiddels veel andere horecavoorzieningen waar reizigers warm kunnen wachten. Voor deze StationHuiskamers zoekt NS een nieuwe invulling. De overige StationsHuiskamers blijven gewoon open.
De StationsHuiskamer is te vinden op de stations Almere Buiten, Almere Muziekwijk, Alphen aan den Rijn, Assen, Baarn, Bergen op Zoom, Bilthoven, Boxtel, Culemborg, Den Helder, Deventer, Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Emmen, Geldermalsen, Goes, Heemstede-Aerdenhout, Heerhugowaard, Heerlen, Hoofddorp, Hoogeveen, Meppel, Roermond, Schagen, Tiel, Weesp, Woerden en Zevenaar.
dinsdag 29 oktober 2024
Werk spoor Breda-Tilburg: 29 t/m 31 oktober
Overdag rijden 4x per uur stopbussen tussen Breda en Tilburg, die op alle tussengelegen stations (Gilze-Rijen, Tilburg Reeshof en Tilburg Universiteit) stoppen. Na 19.00 rijden ze 2x per uur tot 00.35 u.
De snelbussen rijden 8x per uur tussen Breda, Tilburg Universiteit en Tilburg de hele dag door tot 23.56 u. De extra reistijd bedraagt circa 30 minuten.
Bovendien rijdt er elke nacht éénmalig een snelbus als vervanging van de intercity Breda-Tilburg-Eindhoven de ene kant op en de ic Tilburg-Breda-Rotterdam Centraal de andere kant op. Check voor vertrek de reisplanner.
ProRail vervangt op meerdere locaties tussen Breda en Tilburg dwarsliggers en spoorstaven. Deze werkzaamheden konden eerder dit jaar niet uitgevoerd worden vanwege het broedseizoen van de levendbarende hagedis.
En in Dorst (gemeente Oosterhout) wordt de laatste stap gezet in de verbreding van de overweg Spoorstraat-Wethouder van Dijklaan. De overweg is tijdens de werkzaamheden (en ook nog enkele weken erna) gesloten voor al het verkeer, inclusief fietsers en voetgangers.
maandag 28 oktober 2024
Meer bushaltes toegankelijk voor blinde en slechtziende reizigers
In Amsterdam zijn 62 bushaltes versneld toegankelijk gemaakt voor reizigers met een visuele beperking. Deze haltes waren al hoog en breed genoeg om makkelijk de bus in en uit te komen met een rolstoel. Man heeft nu ook geleidelijnen en zebrapaden aangebracht en onnodige obstakels verwijderd.
De gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en GVB vinden het belangrijk om het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te maken. Daar zijn wettelijke eisen voor. Op dit moment is 31 procent van de bus- en tramhaltes volledig toegankelijk volgens de nieuwste normen.
Bij de keuze van haltes houden we rekening met de uitvoeringskosten, het verwachte aantal mensen met een beperking dat gebruikmaakt van de halte, of het een overstaphalte is, en de inzichten van ervaringsdeskundigen. Het uiteindelijke doel is een zo toegankelijk mogelijk openbaar vervoer in 2040. Maar ook dan zullen er nog ontoegankelijke haltes zijn. Dit zijn de moeilijkste haltes, die volledig vervangen moeten worden.
Dit zijn de 62 volledig toegankelijke bushaltes
Kattenburgerplein in Centrum
Leidseplein in Centrum
Naaldwijkstraat in Nieuw-West
Ditlaar in Nieuw-West
Osdorperweg in Nieuw-West
Willinklaan op de Troelstraat in Nieuw-West
Hemsterhuisstraat in Nieuw-West
Hemsterhuisstraat in Nieuw-West
Belgiëplein in Nieuw-West
Matterhorn in Nieuw-West
Lange Vonder in Noord
Keerkringpark in Noord
Spreeuwenpark in Noord
Tussendek in Noord
Barkpad in Noord
Maanstraat in Noord
Standerdmolen in Noord
Nieuwe Purmerweg in Noord
Havikslaan in Noord
G.J. Scheurleerweg in Noord
Ataturk in Noord
Klaprozenweg in Noord
Distelweg in Noord
Volendammerweg in Noord
Floraweg in Noord
Mosplein in Noord
Mosplein in Noord
Muiderpoortstation in Oost
Kruislaan in Oost
Station Science Park in Oost
Diemerparklaan in Oost
Diemerparklaan in Oost
Maxwellstraat in Oost
Solebaystraat in West
Zaanstraat in West
Spaarndammerstraat in West
Nassauplein in West
Nassauplein in West
Ledenberchstraat in West
Van Beuningenplein in West
V.d. Hoopstraat in West
Jan Evertsenstraat in West
Markthallen in West
Jan Evertsenstraat in West
Frederik Hendrikplantsoen in West
Westerdoksdijk in West
Ch. de Bourbonstraat in West
De Boelelaan/VU in Zuid
Amsterdamse Bos in Zuid
Amsterdamse Bos in Zuid
Gelderlandplein Oost in Zuid
Waalstraat in Zuid
Scheldeplein in Zuid
Scheldeplein in Zuid
Prinses Irenestraat in Zuid
Kraaiennest station in Zuidoost
Florijn in Zuidoost
Florijn in Zuidoost
Maasdrielhof in Zuidoost
Ganzenhoef in Zuidoost
Reigersbos in Zuidoost
Leerdamhof in Zuidoost
vrijdag 25 oktober 2024
Geen treinen maar bussen tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem
NS verwacht extra drukte in de bussen en adviseert reizigers rekening te houden met langere wachttijden bij de bussen en -wanneer dit mogelijk is- buiten de spits te reizen. Reizigers kunnen ook gebruikmaken van de omreisroute tussen Amsterdam Sloterdijk en Leiden Centraal via Schiphol Airport.
Reizigers worden vooraf op de stations geïnformeerd via omroepberichten en extra borden. Abonnementhouders ontvangen circa tien dagen voorafgaand aan de werkzaamheden een email over de aangepaste dienstregeling.
NS adviseert reizigers vooraf hun reis te plannen in de NS-App of op ns.nl en rekening te houden met een langere reistijd van circa 30 minuten. Deze is verwerkt in de reisplanner. Het NS-vervoerbewijs is geldig in de NS-bussen.
Het spooremplacement bij Halfweg wordt gesaneerd en ingericht als vrije spoorbaan. Gelijktijdig worden vernieuwingswerkzaamheden uitgevoerd aan spoorstaven, ballast, dwarsliggers en bevestigingsmiddelen. Tegelijkertijd worden aan de westzijde van Amsterdam Sloterdijk op de sporen richting Haarlem nieuwe overloopwissels aangebracht en krijgen de perronsporen 7 en 8 van Amsterdam Sloterdijk een keerfunctionaliteit voor treinen. Tijdens de werkzaamheden wordt ook de overweg bij de Wethouder van Essenweg afgesloten. Verkeer wordt omgeleid.
donderdag 24 oktober 2024
ProRail voorbereid op grote werkzaamheden Derde Spoor in Duitsland
De komende jaren zullen er vaker en langere omleidingsperiodes zijn voor het goederenvervoer via met name de Brabant- en Bentheimroute. In de zomer van 2025 zijn beide sporen in Duitsland gedurende acht weken buiten dienst. Van de 80 weken dat er aaneengesloten in Duitsland wordt gewerkt is de Betuweroute 20 weken volledig gestremd. De overige 60 weken moeten per dag tien tot vijftien treinen worden omgeleid.
Dit werk is van groot belang voor het verbeteren van het Europese goederenvervoer. Op dit moment rijden zowel goederen- als passagierstreinen over dezelfde sporen, wat de capaciteit beperkt. Met de aanleg van het derde spoor kunnen er straks meer goederentreinen rijden, wat de Betuweroute optimaal benut en de doorstroming bevordert. Hoewel goederenvervoer momenteel een lichte afname kent, verwachten we op lange termijn dat er steeds vaker voor de trein wordt gekozen als duurzaam transportmiddel. De huidige hinder is dus een investering in een toekomstbestendig spoornetwerk.
Maatregelen tegen hinder
ProRail is zich bewust van de overlast die de werkzaamheden met zich meebrengen voor omwonenden langs de omleidingsroutes. Daarom hebben we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vervoerders een 'Minder Hinder Pakket' ontwikkeld. Dit pakket bevat diverse maatregelen om de impact op de omgeving te minimaliseren. Op meerdere locaties zijn betonnen overwegen vervangen door rubberen. Ook hebben we Under Sleeper Pads aangebracht om het geluid en de trillingen van voorbijrijdende treinen te verminderen.
Goed voorbereid
Om goed voorbereid te zijn op de komende periode heeft ProRail het afgelopen jaar verschillende simulaties uitgevoerd. Hierbij zijn teams op de verkeersleidingsposten in Eindhoven, Roosendaal, Kijfhoek, Rotterdam en de grensregio betrokken. Door meerdere scenario’s te oefenen, kunnen we sneller en effectiever reageren tijdens de werkzaamheden.
De werkzaamheden hebben ook impact op onze logistieke operatie. Incidenten kunnen langer duren en meer treinen en reizigers raken betrokken. Daarom hebben we verschillende logistieke maatregelen genomen om verstoringen beter te kunnen afhandelen. Denk aan verbeterde processen voor het bijsturen van treinen, nieuwe richtlijnen voor het omgaan met vertragingen en nauwere samenwerking met goederenvervoerders.
Ook op ICT-gebied zijn stappen gezet om informatie sneller en makkelijker te delen binnen onze organisatie en met vervoerders. Dit zorgt ervoor dat we tijdens de werkzaamheden meer treinen kunnen laten rijden en de werkdruk beheersbaar blijft.
Goederenvervoerders krijgen ondersteuning door middel van Routelint, een rijondersteuningssysteem dat helpt vertragingen te verminderen. Daarnaast worden preventief spoordelen zoals ES-lassen op risicovolle locaties vervangen. Ook zijn wissels en paal-spoorstaafverbindingen verbeterd om de kans op storingen te verkleinen. Wisselmonitoring is uitgebreid, waardoor storingen sneller kunnen worden gedetecteerd en opgelost.
woensdag 23 oktober 2024
MyWheels voorziet TU Delft van elektrisch deelvervoer
Het doel van de samenwerking, die voor minimaal twee jaar is aangegaan, is de gehele TU Delft Campus te voorzien van duurzaam deelvervoer. MyWheels is hierbij als partner gekozen vanwege de mogelijkheid om de elektrische deelauto’s zowel zakelijk als privé te gebruiken en omdat het systeem toegankelijk is, met zowel een Nederlands- als Engelstalige app. Bovendien biedt MyWheels de mogelijkheid om op korte termijn meer elektrische deelauto’s aan te bieden, waarbij eventueel zusterbedrijf Drop Mobility het zakelijke aanbod van deelvoertuigen kan uitbreiden met e-bikes met dockingstations.
MyWheels is geen onbekende in de regio. De deelaanbieder heeft inmiddels zo’n 50 auto’s in Delft rondrijden en het aantal Delftse leden is sinds vorig jaar met ruim 40 procent toegenomen. Bovendien is het deelvervoer van MyWheels bekend op andere campussen in Nederland, waaronder Wageningen University, TU Eindhoven, High Tech Campus en Automotive Campus.
De samenwerking met MyWheels past in het STOMP principe van TU Delft, waarin de universiteit voor het groeiend aantal studenten en medewerkers een gunstig klimaat voor economische groei wil scheppen en het gebied leefbaar wil houden. STOMP staat voor; Stappen uitnodigend maken, goede fietspaden om te Trappen, vervolgens een goed Ov, gecombineerd met Mobility as a Service (o.a. apps), deelmobiliteit en het staat tot slot voor een heldere inrichting met minimaal autoverkeer en privé auto’s in duidelijke Parkeerzones te groeperen.
dinsdag 22 oktober 2024
Aangepaste dienstregeling vanwege spoorwerkzaamheden rond Hoorn
De werkzaamheden hebben per periode invloed op diverse trajecten:
22 oktober - 2 november: Hoorn-Enkhuizen.
5-7 november: Hoorn- Alkmaar.
10-19 december: Hoorn - Heerhugowaard, Hoorn-Purmerend Overwhere, Zaandam - Enkhuizen.
Op deze speciale pagina, staat alle relevante reisinformatie per periode: Werkzaamheden Hoorn 2024 | NS
Reizigers worden vooraf op de stations geïnformeerd via omroepberichten en extra borden. NS adviseert hen vooraf hun reis te plannen in de NS-App of op ns.nl. en rekening te houden met een langere reistijd. Deze is verwerkt in de reisplanner. Het NS-vervoerbewijs is geldig in de NS-bussen.
ProRail vervangt op station Hoorn dwarsliggers, ballast en wissels. Er worden twee wissels en het kruiswissel bij spoor 1 en 2 weggehaald. Het betreft deels regulier onderhoud en deels een verbetering van de ligging van de sporen waardoor er in de toekomst minder verstoringen zullen optreden. Ook wordt vanwege het weghalen van de wissels de treinbeveiliging aangepast. Het perron bij station Kersenboogerd is aan het einde van de levensduur. De perrons worden daarom vervangen en verbreed en er worden nieuwe wachtruimtes geplaatst. Ook wordt de bestaande kap aan de noordzijde verlengd en worden zonnepanelen geïnstalleerd. Na de werkzaamheden kan het station weer tientallen jaren mee.
Werkzaamheden aan het spoor tussen Rotterdam en Den Haag: geen treinen
Tijdens de hele periode
* Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal kunnen reizigers omreizen via Gouda met de trein. De extra reistijd is ongeveer 20 minuten.
* Op de Metrolijn E tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal is het NS-vervoerbewijs niet geldig. Daarbij is de metro erg druk, zeker in de spits. We vragen we reizigers niet met de metro te gaan, maar de omreisroute via Gouda te gebruiken. Neem je de metro toch? Dan betaal je hiervoor de normale prijs.
* Er rijden geen nachttreinen tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Wij zetten bussen in tussen Rotterdam en Delft en tussen Delft en Den Haag HS. Daarnaast kunnen reizigers ook hier omreizen via Gouda.
Tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus kunnen reizigers met de trein naar Rotterdam Blaak. Vanaf Rotterdam Blaak is de metro te pakken naar Schiedam Centrum. Het NS-vervoerbewijs is in dit gedeelte van Metrolijn A, B en C geldig tijdens deze periode.
Daarna is het mogelijk om over te stappen op de NS-bus naar Delft Campus. De extra reistijd bedraagt ongeveer 27 minuten ten opzichte van een normale treinreis tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. In de spits raden we het af om met de bus te reizen vanwege extra drukte.
maandag 21 oktober 2024
Overdracht van Duitse NS-dochter Abellio definitief
NS blijft wel actief met verbindingen voor reizigers die tussen Nederland en het buitenland willen reizen, met bestemmingen als Berlijn, Brussel, Parijs en Londen.
Abellio Duitsland exploiteert momenteel drie spoorconcessies in acht deelstaten en heeft recentelijk een omzet van meer dan 400 miljoen euro gegenereerd, met een personeelsbestand van circa 1600 medewerkers. De overdracht van Abellio aan BeNEX betekent het einde van NS' buitenlandse betrokkenheid, een proces dat in gang is gezet met de verkoop van Abellio UK vorig jaar.
vrijdag 18 oktober 2024
Eerste reizigers met de snelle trein naar Brussel
Vanaf zondag 15 december verdubbelen NS en de Belgische vervoerder NMBS het aantal treinen tussen Nederland en België van 16 naar 32 keer per dag. In iets meer dan 2 uur verbinden we Amsterdam met Brussel. Deze nieuwe verbinding komt boven op een intercityverbinding tussen Rotterdam, Breda en Brussel. Vanaf vandaag zijn de treintickets te boeken.
Tussen oktober en december test NS de snelle verbinding naar Brussel met de ICNG. Deze snelle trein is speciaal besteld om naar Brussel te rijden. Reizigers die de komende periode een reis naar Brussel hebben geboekt, krijgen de mogelijkheid om mee te gaan op een testrit.
Vanaf 15 december starten NS en NMBS met twee nieuwe verbindingen tussen Nederland en België. De verbinding tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid-Midi krijgt de naam Eurocity Direct. De trein rijdt 16 keer per dag tussen beide hoofdsteden. Onderweg stopt de trein op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. Reizigers uit bijvoorbeeld Utrecht of Den Haag stappen gemakkelijk over op deze trein.
De eerste trein vertrekt elke ochtend rond 06.00 uur vanaf Amsterdam-Zuid. Daaropvolgend vertrekt elk uur een Eurocity Direct. Een enkele reis Amsterdam - Brussel is te boeken vanaf 25 euro. De prijzen variëren tussen de 25 euro en 64,10 euro voor de tweede klas, afhankelijk van moment van boeken en de gewenste mate van flexibiliteit.
Naast de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel, vertrekt vanaf 15 december 16 keer per dag een trein vanaf Rotterdam naar Brussel Zuid-Midi. Vanaf 15 december krijgt deze verbinding de naam EuroCity. De verbinding wordt gereden met treinen van NMBS. De trein rijdt vanaf Rotterdam via Breda en stopt op Noorderkempen, Antwerpen Centraal, Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussels Airport-Zaventem, Brussel Noord en Brussel Centraal. Reizigers vanuit Den Haag, Utrecht en Amsterdam stappen via Rotterdam Centraal over. De reistijd voor deze reizigers blijft vergelijkbaar met de huidige verbinding.
Elke ochtend vertrekt rond 07.00 uur de eerste EuroCity van Rotterdam naar Brussel. De tickets zijn te boeken vanaf 13,10 euro enkele reis Rotterdam - Brussel. De prijzen variëren tussen de 13,10 euro en 32,70 euro voor de tweede klas, afhankelijk van moment van boeken en gewenste mate van flexibiliteit.
De treintickets voor de EuroCity Direct en EuroCity zijn vanaf vandaag te boeken via NS International. De prijzen variëren en worden bepaald door het moment van boeken, moment van reizen en de mate van flexibiliteit. Voor reizigers tot en met 25 jaar en groepen gelden speciale kortingen.
Vanaf 15 december gaan naar Brussel op beide verbindingen andere treinsoorten rijden. De Eurocity direct tussen Amsterdam en Brussel wordt uitgevoerd met het treintype ICNG. De Eurocity tussen Rotterdam en Brussel wordt uitgevoerd met Intercity-materieel van NMBS. Waarschijnlijk zijn deze treinsoorten in december nog niet volledig beschikbaar. Daarom zullen we in het begin ook met de huidige treinen treintypen rijden. Tussen Amsterdam en Brussel rijden in het begin bijvoorbeeld de ICNG-treinen tijdelijk in combinatie met de huidige treinen van het type TRAXX met ICR-rijtuigen.
donderdag 17 oktober 2024
Primeur: Nachttrein tussen Alkmaar en Amsterdam
De eerste trein zal rijden in de nacht van 14 op 15 december. De nachttrein vertrekt om 2.37 uur vanuit Amsterdam Centraal en om 3.11 uur vanuit Alkmaar.
De nachttrein rijdt in eerste instantie alleen in de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag. Het gaat om een proef voor de jaren 2025 en 2026.
De gemeenteraad van Alkmaar had in maart al ingestemd met het plan. Het laten rijden van een nachttrein stond al jaren hoog op de wensenlijst, omdat dit bijdraagt aan een beter en frequenter openbaar vervoernetwerk. Daarnaast helpt het de stad bereikbaar te houden, nu en in de toekomst. De nachttrein biedt een extra reisoptie naast de auto, bus of taxi.
Andere gemeentes met stations op de lijn kunnen zich mogelijk in de toekomst bij dit initiatief aansluiten. Dit zou dan vanaf 2026 kunnen plaatsvinden. Voor nu blijft het een specifiek Alkmaars project.
woensdag 16 oktober 2024
Arriva wint aanbesteding Achterhoek Rivierenland
Sinds 2010 rijden er Arriva-bussen rond in de Achterhoek en al sinds 2003 in Rivierenland. Vanaf 2012 kwamen daar de treinen bij. Al die jaren hebben de chauffeurs, machinisten en stewards en alle indirect betrokkenen hun schouders eronder gezet en met veel plezier gewerkt. Vanaf 2025 komen daar ook nog de 9 treinen van de voormalige concessie Arnhem - Nijmegen bij. Arriva kijkt vol goede moed uit naar de komende jaren en zet de huidige manier van werken door. “We hebben er super veel zin in en zetten ons beste beentje voor om zoveel mogelijk reizigers via het ov te verbinden met stad en platteland. We zijn er klaar voor!”, zegt regiodirecteur Annemarie Hoogeveen.
De huidige busvloot wordt vanaf de start van de nieuwe concessie voor een groot deel vervangen voor nieuwe, elektrische bussen. Deze comfortabele bussen worden uitgevoerd in de RRReis-huisstijl.
Bij de treinenvloot vindt een flinke metamorfose plaats. De huidige rode treinen gaan rijden in de RRReis-huisstijl en worden paars met groen en wit. Ook komen er toiletten in alle treinen en krijgen de treinen een algehele upgrade, met onder meer een nieuw interieur en een nieuw reisinformatiesysteem.
dinsdag 15 oktober 2024
Station Amsterdam Centraal 135 jaar
Het station is op 15 oktober 1889 in gebruik genomen. Op een gemiddelde werkdag verwelkomen we ondertussen ruim 200.000 reizigers en bezoekers. In 1869 is opdracht gegeven voor de aanleg van het Centraal Station in Amsterdam. Een kunstmatig aangelegd eiland in het IJ betekende de start voor het monument zoals we het nu kennen. Aan de westkant lag Willemspoort, het eindstation van de lijn naar Haarlem. Aan de oostkant lag het station Weesperpoort, eindstation van de Rijnspoorweg (Utrecht – Arnhem – Keulen). Om een samenhangend spoorwegnet in ons land op te zetten voerde de regering de Spoorwegwet in. Voor Amsterdam betekende dit een verbinding met Den Helder en de bouw van een centraal personen- en goederenstation, waar de bestaande en nieuwe lijnen samen kwamen. Het begin van het huidige station.
Amsterdam Centraal is een historisch monument aan de centrumzijde. Aan de IJ-zijde van het station is een moderne tweede hoofdentree gebouwd, de IJ-hal. Het historische monument is ontworpen door Pierre Cuypers. Samen met A.L. van Gendt ontwierp hij het internationaal bekende gebouw. Rijkelijk versierd met ornamenten. Later ontwierp zijn zoon, Jos (of Joseph) Cuypers, het postgebouw (de Oost) aan oostelijke zijde en het IJ-gebouw aan de IJ-zijde van het station. Het gerestaureerde deel van het IJgebouw is nu weer te zien wanneer je via de IJ-hal de IJ-passage in loopt. Meer over de architectuur.
De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling van ruim 8500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en waar winkels in komen. Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwen we een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht. De werkzaamheden zijn omvangrijk: een complexe operatie, terwijl de treinen blijven rijden en het station open blijft. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van circa 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Er is meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.
maandag 14 oktober 2024
Van idee tot buslijn 569: nieuwe buurtbus Lemelerveld-Ommen van start
Gemeenten en buurtbusvereniging Vilsteren hebben hun ideeën ingediend om de huidige route van buurtbuslijn 568 aan te passen en de bereikbaarheid te verbeteren. Op de wensenlijstjes van betrokken partijen stond onder andere dat het goed zou zijn als er een verbinding komt tussen Hellendoorn en Ommen, zowel voor scholieren als voor wandelaars die het Pieterpad lopen. De inwoners van Lemele hadden ook een wens: een verbinding met Lemelerveld voor de winkel, arts en fysiotherapie. Gemeente Ommen zette een betere verbinding van de wijken in Ommen met het station en Buurtbus op het lijstje. En vanuit Vilsteren kwam het idee om de te lange route van lijn 568 in te korten en een uursdienst in te voeren.
Dankzij de komst van lijn 569 is aan alle wensen voldaan. De bus rijdt van Lemele naar Lemelerveld en via Hankate, (met een overstapmogelijkheid van en naar buurtbuslijn 597 Hellendoorn) naar Ommen centrum. De route gaat verder via de wijk Laarakkers en eindigt bij station Ommen. De nieuwe route voor de lijn 568 (ingekort en vanaf 16 december een uursdienst) gaat vanaf Dalfsen via Vilsteren naar Ommen centrum. En via de wijk de Strangen naar station Ommen.
vrijdag 11 oktober 2024
Het openbaar vervoer in de hele provincie Utrecht kleurt U-OV geel
Met de inwerkingtreding van de concessies in december 2025 gaan beide vervoerders een uitgebreid en toekomstgericht openbaar vervoersnetwerk aanbieden. Hiermee spelen zij in op de veranderende vervoersbehoeften in de regio. In de nieuwe concessies ligt de nadruk op flexibiliteit, duurzaamheid, excellente uitvoering en sociale toegankelijkheid.
in juni 2024 maakte de provincie bekend dat, na het doorlopen van een uitgebreid aanbestedingstraject, de OV-concessie Utrecht Binnen (stad Utrecht en omliggende gemeenten) aan Transdev is verleend, en Utrecht Buiten (de rest van de provincie inclusief de stad Amersfoort) aan Keolis. De vervoerders zullen samen het openbaar vervoer in de provincie uitvoeren van december 2025 tot december 2035. Belanghebbenden hadden daarna zes weken de tijd om een bezwaar in te dienen. Tegen de concessieverlening aan Keolis is geen bezwaar ontvangen, waarmee deze concessie onherroepelijk is. Bij Utrecht Binnen loopt een bezwaarprocedure van Qbuzz tegen de concessieverlening aan Transdev. Daarom gaan we alleen in op de inschrijving van Keolis.
Keolis heeft een winnend plan gepresenteerd dat tegemoetkomt aan de eisen van de provincie om flexibel openbaar vervoer aan te bieden. Het huidige netwerk van buslijnen blijft intact. Het aantal reismogelijkheden zal zelfs worden uitgebreid: op veel lijnen gaan bussen vaker rijden, zowel op drukke momenten als in daluren, weekenden en vakanties. Dit leidt tot meer reismogelijkheden, vooral op belangrijke trajecten zoals de stadslijnen in Amersfoort en streeklijnen zoals lijn 70 tussen Soest en Amersfoort. Deze verbeteringen dragen bij aan meer comfort voor de reiziger, een hogere reizigerscapaciteit en een verhoogde kwaliteit van het netwerk. Hiermee is het netwerk voorbereid op een verdere groei van het aantal reizigers. De komende jaren zal Keolis in samenwerking met provincie, gemeenten en andere partijen, het netwerk jaarlijks verder doorontwikkelen.
Een belangrijk onderdeel van de concessie is de volledige overgang naar 100 procent zero emissie (ZE) bussen tussen 2025 en 2028. Keolis zal dit in twee fasen realiseren, waarbij vanaf december 2025 al 86 nieuwe elektrische bussen worden ingezet. Zo zet de provincie een stap vooruit in haar energietransitie. In 2028 wordt dan een volgende stap gemaakt: dan stromen er nog eens 174 nieuwe elektrische bussen in, waarna de hele busvloot zero emissie is. De nieuwe elektrische bussen, van het merk Yutong, bieden veel comfort en dragen bij aan een schonere en duurzamere leefomgeving. Keolis heeft positieve ervaringen met bussen van het merk Yutong in onder meer Frankrijk en Denemarken. De dieselbussen die in de tussenliggende jaren nog rijden, zullen deels op duurzame biobrandstof rijden om de uitstoot verder te beperken.
Betrouwbare uitvoering, comfort en hoge kwaliteit onder de vlag van U-OV
Keolis zet sterk in op een comfortabele en betrouwbare uitvoering van het OV, met aandacht voor een punctuele uitvoering, het tegengaan van rituitval, een hoge klanttevredenheid en veel aandacht voor veiligheid.
Al het OV in de provincie gaat rijden onder de vlag van het merk U-OV. Dat merk moet voor de reiziger één geheel worden, ook al wordt het door twee vervoerders uitgevoerd. Keolis werkt daarom samen met Transdev aan een samenwerkingsovereenkomst, waarin onder meer wordt uitgewerkt hoe zij samen onder meer één klantenservice en één gezamenlijke website voor U-OV ontwikkelen. Al het regionale openbaar vervoer in de provincie kleurt straks U-OV-geel. Reizigers in de concessie Utrecht Buiten zullen profiteren van verbeterde reisinformatie, met onder meer mobiele informatiepanelen bij tijdelijke haltes, persoonlijke meldingen over de reis en een serviceteam dat reizigers op knooppunten kan helpen met reisinformatie en persoonlijke assistentie.
donderdag 10 oktober 2024
Den Haag Hollands Spoor: verbeterde service, breder winkelaanbod én beter toegankelijk
Begin 2024 is begonnen met het vervangen en verplaatsen van de winkelpuien in de stationshal. Deze zijn nu voorzien van automatische schuifdeuren waardoor het energieverbruik van de winkels lager wordt. Daarnaast is het metalen plafond onder het balkon bij de ingang gerenoveerd en verhoogd. De kaartautomaten zijn naar de zijkant verplaatst. De stationshal oogt nu overzichtelijker en er zijn geen donkere ruimtes of hoeken meer.
Vanuit de nieuwe OV Service & Tickets werken de Haagse tram- en busvervoerder (HTM) en NS samen vanuit één ruimte om reizigers van service en informatie te voorzien. Daarnaast kunnen reizigers hier een kaartje kopen of abonnement afsluiten. Dit kunnen ze zelf doen maar ook bij de balie regelen. En natuurlijk kan men hier ook hulp en informatie krijgen.
In de stationshal van Den Haag HS is nu een AH to go gekomen, dit is de 48e op een station. Een mijlpaal omdat NS dit jaar al 25 jaar samenwerkt met AH op stations. Deze winkel is een belangrijke toevoeging voor reizigers op dit drukke station die voortaan makkelijk en snel iets kunnen halen. En de keuze is groot. Of je nu haast hebt voor de trein, een snelle lunch wilt scoren of gewoon iets lekkers zoekt voor onderweg.
ProRail heeft een lift gebouwd naar spoor 1 zodat iedereen voortaan ook vanaf dit perron zelfstandig met de trein kan reizen. Dus ook als je reist met een kinderwagen, bagage of als je een lichamelijke beperking hebt. Daarnaast zijn de in- en uitcheckpoorten verplaatst om zo de nieuwe trap en nieuwe lift van spoor 1 pas ná inchecken bereikbaar te maken. De oude trap zat aan de westzijde van de stationstunnel. Deze is verplaatst naar de oostzijde van de tunnel, op de plek waar vroeger de Broodzaak zat. De nieuwe lift zit ook in deze hoek.
Ook de komende jaren voert ProRail nog verschillende werkzaamheden uit op Den Haag HS. In 2025 worden perronkappen onderhouden en telecominstallaties vervangen. In 2026 worden roltrappen en een deel van de vloertegels, wandtegels en het plafond vervangen.
woensdag 9 oktober 2024
Ook in het najaar veel werk aan het spoor
De hoeveelheid werk maakt dat aannemers niet alleen maar aan de slag kunnen in vakanties en in de nacht. Het Nederlandse spoor is namelijk na zo’n tachtig jaar aan een tweede ronde grootschalige vervanging toe. Een voorbeeld daarvan is het project tussen Almelo en Hengelo, dat een dezer dagen gestart is. Dat traject krijgt nieuwe treinbeveiliging. Er rijden dan bussen in plaats van treinen.
In Wierden wordt vanaf 28 september tot 11 oktober dag en nacht gewerkt aan het spoor. Ook dan rijden er geen treinen, zodat we ingrijpende werkzaamheden kunnen uitvoeren: een overweg wordt aangepakt en het spoor wordt compleet vernieuwd. Zo maken we de infrastructuur op meerdere plekken in Nederland klaar voor de toekomst.
Zoals gezegd zou ProRail alle werkzaamheden het liefst in de herfstvakantie plannen. Maar dat gaat helaas niet. Er is simpelweg te veel te doen. Dat heeft ook te maken met inzetbaarheid. Een aannemer, zijn medewerkers en het materieel kan niet op meerdere plekken tegelijk ingezet worden. Het is één van de vele uitdagingen waarmee ProRail te maken heeft.
dinsdag 8 oktober 2024
Rookvrije zones bij bushaltes langs provinciale weg
Alle 136 haltes met een bushokje krijgen een rookvrije zone. De markeringen worden eerst aangebracht bij haltes langs de provinciale weg ter hoogte van Stadskanaal, Bourtange, Bellingwolde, Veendam, Hoogezand en Leek.
In de provincie Groningen zijn veel meer bushaltes. Deze vallen onder het beheer van de gemeenten. In navolging van de provincie doen ook een aantal Groningse gemeenten mee. Zo zijn er al rookvrije zones in de gemeente Westerkwartier en worden ze in de gemeente Westerwolde aangebracht. Een aantal andere gemeenten zijn met de voorbereidingen bezig. Ook in de provincie Drenthe hebben de meeste bushaltes een rookvrije zone.
Om kinderen zoveel mogelijk de kans te geven om rookvrij op te groeien, worden steeds meer omgevingen bij scholen, ziekenhuizen, speeltuinen en het openbaar vervoer rookvrij gemaakt.
In een rookvrije omgeving zijn geen verleidingen of voorbeelden voor de jeugd. Kinderen en jongeren maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Mede daarom zijn er steeds meer initiatieven voor rookvrije OV-haltes.
maandag 7 oktober 2024
Treinverkeer rond Leeuwarden gestremd door werkzaamheden
Op maandag 7 en dinsdag 8 oktober rijden er geen treinen tussen Meppel en Leeuwarden, de rest van de periode is er geen treinverkeer mogelijk tussen Leeuwarden en Akkrum. Op zaterdag 12 en zondag 13 oktober rijden er geen Arriva-treinen tussen Leeuwarden en Harlingen Haven en tussen Leeuwarden en Stavoren.
Bussen in plaats van treinen
Maandag 7 en dinsdag 8 oktober
NS rijdt stopbussen tussen Heerenveen, Akkrum, Grou-Jirnsum en Leeuwarden.
Er rijden stopbussen tussen Meppel, Steenwijk, Wolvega en Heerenveen.
Er rijden stopbussen tussen Meppel en Steenwijk.
NS zet snelbussen in tussen Meppel, Heerenveen en Leeuwarden.
Woensdag 9 oktober tot en met zondag 13 oktober
Er rijden stopbussen tussen Akkrum en Grou-Jirnsum.
Er rijden stopbussen tussen Grou-Jirnsum en Leeuwarden.
NS zet snelbussen in tussen Heerenveen, Akkrum en Leeuwarden.
Zaterdag 12 en zondag 13 oktober
Leeuwarden - Harlingen Haven
Arriva rijdt stopbussen tussen Leeuwarden, Deinum, Dronrijp, Franeker, Harlingen en Harlingen Haven.
Leeuwarden - Stavoren:
Arriva rijdt stopbussen tussen Leeuwarden, Mantgum, Sneek, Sneek Noord, Workum, Hindeloopen, Koudum-Molkwerum en Stavoren. Let op: Tussen Sneek en IJlst worden taxibusjes ingezet vanwege de beperkte bereikbaarheid.
Reisinformatie
Op de stations zijn medewerkers van NS en Arriva aanwezig om reizigers naar de bussen te begeleiden en om vragen te beantwoorden. Reizigers die gebruik willen maken van het treinvervangende busvervoer, hebben een geldig vervoerbewijs nodig, zoals een OV-chipkaart of betaalpas. In- en uitchecken is mogelijk op de gebruikelijke stations.
vrijdag 4 oktober 2024
Onthulling nieuwe bussen Fryslân
Eind dit jaar rijdt Qbuzz met nieuwe bussen door de stad en streek in Fryslân. De bussen zijn geproduceerd door IVECO. Deze bussen zijn toegankelijk voor mindervalide reizigers door een gelijkvloerse in- en/of uitstap, mindervalide plaatsen en kleurcontrasten op stopknoppen en opstapjes voor slechtziende reizigers. Naast deze stad- en streekbussen komen er nog nieuwe Qliners.
Voor de chauffeurs bieden deze nieuwe bussen werkcomfort . Er is bijvoorbeeld een eigen temperatuur- en luchtstroomregeling en ook de chauffeursstoel is voorzien van koeling en verwarming. Camera's met groothoeklenzen vervangen de buitenspiegels. Hiermee hebben chauffeurs ook 's nachts goed zicht en zijn dode hoeken goed zichtbaar.
Vanaf 15 december rijdt Qbuzz in Fryslân. De afgelopen tien jaar verzorgde Arriva het busvervoer in Fryslân. Qbuzz verzorgt het openbaar vervoer op dit moment in Groningen-Drenthe, Utrecht (onder merknaam U-OV) en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem.
donderdag 3 oktober 2024
TienminutenSprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal kan rijden
Onlangs bleek dat werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag niet geheel uitgevoerd kunnen worden, met als gevolg impact op de dienstregeling. Omdat de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Campus wel klaar is, kan NS de Sprinters rijden in de nieuwe dienstregeling. De extra Sprinters kunnen dan alleen niet alle stations tussen Rotterdam en Den Haag Centraal aandoen.
In de nieuwe dienstregeling gaat er van maandag tot en met donderdag iedere tien minuten een Sprinter rijden tussen Dordrecht, Rotterdam en Den Haag Centraal. Omdat de vernieuwing van het spoor tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet voltooid is, moeten twee van deze zes Sprinters per uur station Schiedam Centrum overslaan. De huidige vier Sprinters per uur blijven sowieso gehandhaafd.
ProRail wil de werkzaamheden in de eerste helft van 2025 afronden. Daarna gaat de TienminutenSprinter alsnog stoppen op alle stations tussen Dordrecht, Rotterdam en Den Haag Centraal.
woensdag 2 oktober 2024
FNV Stadsvervoer woedend over mogelijk einde contract met GVB
De Vervoerregio Amsterdam is het bestuurlijk orgaan waarin 14 gemeenten in de regio Amsterdam zijn vertegenwoordigd. Dit orgaan gaat onder meer over de aanbesteding van het openbaar vervoer.
Dat het stadsvervoer in Amsterdam in buitenlandse handen zou komen is een nachtmerrie voor de FNV en de werknemers van GVB. Al sinds 1900 verzorgt GVB het openbaar vervoer in de hoofdstad. Eerst als gemeentelijk bedrijf en vanaf 2007 als zelfstandig bedrijf. Eind dit jaar loopt het contract af tussen GVB en de Vervoerregio Amsterdam.
Al meer dan 20 jaar is het zo dat bij een prestatie die marktconform is, de concessie verlengd wordt en er geen aanbesteding plaatsvindt.
Het personeel heeft ook een bijdrage geleverd om ervoor te zorgen dat die marktconformiteit bereikt werd. Zo is vanaf 2017 een loonmatiging afgesproken van 4,5 miljoen.
Het adviesbedrijf Berenschot heeft eind vorig jaar nog vastgesteld dat GVB marktconform functioneert, maar de concessie lijkt dus aan hun neus voorbij te gaan.
dinsdag 1 oktober 2024
NS en ProRail brengen natuur op stations in kaart
NS heeft een EcoCheck ontwikkeld die de waarde van de aanwezige natuur in stationsgebieden meetbaar maakt. In april 2024 is de nulmeting gestart, de resultaten hiervan helpen om richting te geven aan verbetering en een gerichte aanpak. NS en ProRail willen op deze manier positief en effectief bijdragen aan biodiversiteit, klimaatadaptatie en reizigersbeleving.
De verwachting is dat reizigers en omwonenden een station omringd door stedelijk groen waarderen en dat het een positief effect heeft op gezondheid en welzijn. Daarbij draagt groen niet alleen bij aan meer biodiversiteit en een prettige stationsomgeving, maar helpt het ook bij klimaatadaptatie. Bijvoorbeeld door het versterken van de bodem of het opvangen van regenwater in periodes van droogte of hevige regenval.
De EcoCheck is een meetmethode die de waarde van de natuur op en rond de stations in kaart brengt. In april is de inventarisatie op alle stations gestart, de resultaten hiervan zijn nu allemaal verzameld. Nu worden conclusies getrokken en plannen gemaakt. Om de zoveel jaar wordt de meting herhaalt. Met de EcoCheck wordt het gemakkelijker om inzichtelijk te maken wat de huidige situatie is en te beoordelen en wat er moet worden verbeterd om een gewenst biodiversiteitsbeeld te bereiken.