Ads Top

Zelfstandig trambedrijf voor betere organisatie openbaar vervoer

Een nieuwe organisatie gaat zich bezighouden met het beheer van trams, spoor en bus- en tramstallingen in Utrecht. Door deze fysieke onderdelen van het openbaar vervoer in een aparte BV onder te brengen, wordt duidelijker wie binnen het hele OV-systeem welke verantwoordelijker en rollen heeft.

Aanleiding voor de verzelfstandiging zijn onder meer de geleerde lessen rondom de Uithoflijn, de vroegere naam van tramlijn 22. Onderzoeken van onder andere de Randstedelijke Rekenkamer lieten zien dat rollen en verantwoordelijkheden beter georganiseerd moeten worden. Ook adviesbureau Roland Berger concludeerde dat een aparte organisatie hiervoor een goede oplossing is. Met dit besluit zet de provincie een volgende stap in het duidelijk scheiden van taken, rollen en verantwoordelijkheden rond het beheer van OV-assets. 

De nieuwe BV richt zich op deze fysieke onderdelen van het openbaar vervoer. In feite gaat het om een verzelfstandiging van het trambedrijf inclusief het beheer van de bustallingen. De provincie blijft volledig eigenaar en houdt daarmee de regie op beleid, kwaliteit en financiën. Tegelijk krijgt de organisatie meer ruimte om het werk professioneel en efficiënt uit te voeren. 

De oprichting van het zelfstandige trambedrijf staat los van de situatie die speelt in het busvervoer in de provincie. De nieuwe BV draagt bij aan een professionele, toekomstbestendige en slagvaardigere organisatie waarmee de provincie de continuïteit en veiligheid van het openbaar vervoer wil versterken.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.