Verdwijnen sterabonnement maakt OV fors duurder
Rover wil dat de sterabonnementen in het stads- en streekvervoer snel opnieuw worden ingevoerd. Sinds het afschaffen van deze abonnementen krijgen reizigers met extreme prijsverhogingen te maken. Er is bovendien zo’n onoverzichtelijk woud aan tariefsoorten ontstaan dat de vervoerders regelmatig verkeerde adviezen geven die reizigers weer met extra kosten opzadelen.
Sinds 1 januari is het sterabonnement in het stads- en streekvervoer afgeschaft en vervangen door een scala aan OV-chipkaartproducten die per regio sterk verschillen. Dat deze producten meestal afrekenen per kilometer in plaats van per zone komt de reiziger duur te staan: veel mensen krijgen te maken met een prijsverhoging van tientallen procenten die zelfs kan oplopen tot een verdubbeling van de reiskosten.
De introductie van de OV-chipkaart betekent ironisch genoeg bovendien een einde aan één vervoersbewijs voor het OV. Reizigers die met meerdere vervoerders te maken krijgen, moeten al snel meerdere abonnementen aanschaffen (en soms zelfs meerdere chipkaarten om met deze diverse producten te kunnen reizen). De hoeveelheid OV-chipkaartproducten zorgen bovendien dat mensen door de bomen het bos niet meer zien waardoor reizigers soms een te duur product aanschaffen en dit zelfs regelmatig door vervoerders ten onrechte geadviseerd krijgen.
Rover stuurt volgende week een onderzoeksrapport aan de Tweede Kamer waarin deze negatieve gevolgen van de decentralisatie uiteen worden gezet. Totdat de OV-chipkaart in staat is voor een redelijk tarief en zonder poespas reizigers te vervoeren door een gebied dat verder reikt dan de concessiegrens, zouden de sterabonnementen opnieuw moeten worden aangeboden. Om onze oproep kracht bij te zetten roepen we getroffen reizigers op hun ervaringen te melden in ons meldpunt sterabonnementen.
Sinds 1 januari is het sterabonnement in het stads- en streekvervoer afgeschaft en vervangen door een scala aan OV-chipkaartproducten die per regio sterk verschillen. Dat deze producten meestal afrekenen per kilometer in plaats van per zone komt de reiziger duur te staan: veel mensen krijgen te maken met een prijsverhoging van tientallen procenten die zelfs kan oplopen tot een verdubbeling van de reiskosten.
De introductie van de OV-chipkaart betekent ironisch genoeg bovendien een einde aan één vervoersbewijs voor het OV. Reizigers die met meerdere vervoerders te maken krijgen, moeten al snel meerdere abonnementen aanschaffen (en soms zelfs meerdere chipkaarten om met deze diverse producten te kunnen reizen). De hoeveelheid OV-chipkaartproducten zorgen bovendien dat mensen door de bomen het bos niet meer zien waardoor reizigers soms een te duur product aanschaffen en dit zelfs regelmatig door vervoerders ten onrechte geadviseerd krijgen.
Rover stuurt volgende week een onderzoeksrapport aan de Tweede Kamer waarin deze negatieve gevolgen van de decentralisatie uiteen worden gezet. Totdat de OV-chipkaart in staat is voor een redelijk tarief en zonder poespas reizigers te vervoeren door een gebied dat verder reikt dan de concessiegrens, zouden de sterabonnementen opnieuw moeten worden aangeboden. Om onze oproep kracht bij te zetten roepen we getroffen reizigers op hun ervaringen te melden in ons meldpunt sterabonnementen.
Geen opmerkingen: