Meer ruimte voor fietsers door fietsparkeersysteem
Een proef met een speciaal systeem om fietsen te parkeren is geslaagd, zo blijkt uit de resultaten bij station Zutphen. Spoorbeheerder ProRail wil nu het aantal locaties uitbreiden. Het systeem wijst fietsers de lege fietsparkeerplekken aan.
Het helpt tegelijkertijd weesfietsen, die de eigenaar niet meer ophaalt, te lokaliseren. Het zorgt voor betere benutting van fietsenstallingen.
Bij station Zutphen, waar gemeente en NS samen de exploitatie van de stalling verzorgen, werd forse winst geboekt. Het aantal beschikbare fietsparkeerplekken steeg tot 30 procent na de start van de proef in mei vorig jaar.
Van de 3500 plekken konden er dus sindsdien tot circa 1000 weer gebruikt worden. In Groningen en Utrecht is de methode ook uitgeprobeerd, maar was de toegepaste techniek nog niet feilloos. Het leverde waardevolle informatie waardoor de proef in Zutphen het succes van het middel kon tonen. In totaal besloeg de proef ruim 11.000 fietsparkeerplaatsen. ProRail is nu op zoek naar nieuwe locaties.
Doordat in de fietsenrekken schakelaars worden ingebouwd, gaat er een signaal naar een computer wanneer er een fiets wordt geplaatst. Op diverse schermen in de stalling wordt er vervolgens bijgehouden hoeveel plek er nog is in een bepaald vak. De beheerder kan tegelijkertijd zien hoe lang een fiets al geparkeerd staat. Is dit langer dan de afgesproken termijn van bijvoorbeeld tien dagen, dan kan de beheerder actie ondernemen. De proef in Zutphen leerde tevens dat goed beheer een belangrijke succesfactor is.
Het helpt tegelijkertijd weesfietsen, die de eigenaar niet meer ophaalt, te lokaliseren. Het zorgt voor betere benutting van fietsenstallingen.
Bij station Zutphen, waar gemeente en NS samen de exploitatie van de stalling verzorgen, werd forse winst geboekt. Het aantal beschikbare fietsparkeerplekken steeg tot 30 procent na de start van de proef in mei vorig jaar.
Van de 3500 plekken konden er dus sindsdien tot circa 1000 weer gebruikt worden. In Groningen en Utrecht is de methode ook uitgeprobeerd, maar was de toegepaste techniek nog niet feilloos. Het leverde waardevolle informatie waardoor de proef in Zutphen het succes van het middel kon tonen. In totaal besloeg de proef ruim 11.000 fietsparkeerplaatsen. ProRail is nu op zoek naar nieuwe locaties.
Doordat in de fietsenrekken schakelaars worden ingebouwd, gaat er een signaal naar een computer wanneer er een fiets wordt geplaatst. Op diverse schermen in de stalling wordt er vervolgens bijgehouden hoeveel plek er nog is in een bepaald vak. De beheerder kan tegelijkertijd zien hoe lang een fiets al geparkeerd staat. Is dit langer dan de afgesproken termijn van bijvoorbeeld tien dagen, dan kan de beheerder actie ondernemen. De proef in Zutphen leerde tevens dat goed beheer een belangrijke succesfactor is.
Geen opmerkingen: