Voor Beter OV wil rijverbod Fyra
Ondanks een door het Belgische veiligheidstoezicht afgekondigd rijverbod voor Fyra V250-treinen met passagiers is het reizigersverkeer op de HSL tussen Nederland en België opnieuw ernstig verstoord door een gestrande V250. Deze reed zonder reizigers een (inderdaad: mislukte) proefrit. Voor Beter OV vindt dat deze onbetrouwbare en gevaarlijke treinen niet op het spoor thuishoren op tijden dat het reizigersvervoer kans loopt op hinder of gevaar door de V250, en heeft daarom aan ProRail om een rijverbod gevraagd.
Gisteren heeft de organisatie een brief gestuurd naar Marion Gout, directievoorzitter van ProRail: 'Wij achten het rijden met V250-treinen (dus ook testritten zonder passagiers) tijdens de exploitatie voor reizigers (door NS HiSpeed én door andere vervoerders dan NS HiSpeed) van de HSL en het Hoofdrailnet onaanvaardbaar. Het structureel stranden van deze treinen ontwricht het treinverkeer van andere vervoerders. Om die reden verzoeken wij u, het rijden met V250 gedurende de periode van een uur voor de start van de reizigersdienst tot het einde van de reizigersdienst te verbieden. U bent als capaciteitsverdeler verantwoordelijk voor de belangen van alle vervoerders, dus ook voor het voorkomen van onevenredige hinder voor andere vervoerders dan NS HiSpeed door het rijden op uw sporen met ondeugdelijk materieel.'
Gisteren heeft de organisatie een brief gestuurd naar Marion Gout, directievoorzitter van ProRail: 'Wij achten het rijden met V250-treinen (dus ook testritten zonder passagiers) tijdens de exploitatie voor reizigers (door NS HiSpeed én door andere vervoerders dan NS HiSpeed) van de HSL en het Hoofdrailnet onaanvaardbaar. Het structureel stranden van deze treinen ontwricht het treinverkeer van andere vervoerders. Om die reden verzoeken wij u, het rijden met V250 gedurende de periode van een uur voor de start van de reizigersdienst tot het einde van de reizigersdienst te verbieden. U bent als capaciteitsverdeler verantwoordelijk voor de belangen van alle vervoerders, dus ook voor het voorkomen van onevenredige hinder voor andere vervoerders dan NS HiSpeed door het rijden op uw sporen met ondeugdelijk materieel.'
Geen opmerkingen: