Den Haag en NS eens over samenwerking in stadsvervoerder HTM
De gemeente Den Haag en NS zijn het eens geworden om de krachten te bundelen in stadsvervoerder HTM. Zij gaan tientallen miljoenen investeren in het openbaar vervoer in de stad. Gemeente, NS en HTM hebben daartoe samen een ambitieuze investeringsagenda opgesteld. De Haagse gemeenteraad heeft het laatste woord over het akkoord.
"Goed nieuws voor de reiziger, voor de HTM, voor de gemeente Den Haag, maar zeker ook voor de Haagse economie. We maken dingen mogelijk die anders niet zouden gebeuren. Den Haag krijgt het beste openbaar vervoer van Nederland", zegt wethouder Financiën Boudewijn Revis, die de afgelopen maanden onderhandelde over het akkoord met financieel directeur NS Engelhardt Robbe.
"Deze samenwerking tussen een lokale en landelijke vervoersexpert is uniek. NS en HTM zijn complementair en bieden de reiziger daardoor comfortabel openbaar vervoer van deur tot deur. De reiziger staat voor beide vervoerders de hele reis centraal, in plaats van in twee aparte delen", aldus Robbe.
De samenwerking krijgt gestalte in de vennootschap HTM Personenvervoer, waarin NS een belang van 49 procent neemt en de gemeente 51 procent behoudt. De (rail)infrastructuur van HTM valt hier buiten, die blijft voor de volle honderd procent eigendom van de gemeente Den Haag. De NS betaalt 45 miljoen euro aan de gemeente voor het belang in HTM Personenvervoer. De aandeelhouders gaan in totaal de komende jaren ruim 75 miljoen euro investeren in het openbaar vervoer in de stad. HTM Personenvervoer gaat alles op alles zetten om de railconcessie 2017 - 2026 voor Haaglanden binnen te halen, die in 2016 ofwel wordt aanbesteed, ofwel onderhands gegund.
De investeringen in het openbaar vervoer in Haaglanden hebben tot doel uitstekende service en comfortabel, veilig en betrouwbaar openbaar vervoer te bieden aan een structureel groeiend aantal ov-reizigers in Den Haag. De nadruk ligt daarbij op betere bereikbaarheid van toplocaties als Scheveningen en de Internationale Zone, groter gemak voor de reiziger en het veiliger en prettiger maken van de ov-knooppunten, waar dagelijks duizenden reizigers in-, uit- en overstappen.
Om al deze ambities te verwezenlijken, is er een investeringsagenda met grote projecten opgesteld voor de komende jaren. Zo zullen de tramlijnen 17 en 11 worden doorgetrokken naar de Strandweg (2014) en het Norfolkterrein (2017). Daarmee wordt de zes kilometer lange kustlijn van Scheveningen het best bereikbare strand. Ook in de bereikbaarheid van andere locaties, zoals de Internationale Zone met het World Forum Center en het Beatrixkwartier, wordt geïnvesteerd.
Het gemak voor de reiziger wordt vergroot door introductie van allerlei gecombineerde ov-kaarten, speciaal afgestemd op de behoeften van dagjesmensen, expats of werkgevers. In 2014 komt er gratis wifi op de stations, in trams en op grote haltes. Ook zal er op een aantal drukke haltes meer service en infomatie aan de reiziger worden geboden. Nog dit jaar start daarmee een proef op twee locaties.
Om Station HS, het busplatform op Den Haag Centraal en Laan van Nieuw Oost-Indië veiliger en aantrekkelijker plekken te maken, wordt ook in deze drie belangrijkste vervoersknooppunten van Den Haag extra geïnvesteerd. Station HS wordt de huisvesting en daarmee opkomstplek van de controleurs HTM. Hun zichtbare aanwezigheid, vooral ook buiten kantoortijden, zal het gevoel van veiligheid van reizigers vergroten. Voor het busplatform en Laan van NOI staan grote herinrichtingen op het programma.
"Goed nieuws voor de reiziger, voor de HTM, voor de gemeente Den Haag, maar zeker ook voor de Haagse economie. We maken dingen mogelijk die anders niet zouden gebeuren. Den Haag krijgt het beste openbaar vervoer van Nederland", zegt wethouder Financiën Boudewijn Revis, die de afgelopen maanden onderhandelde over het akkoord met financieel directeur NS Engelhardt Robbe.
"Deze samenwerking tussen een lokale en landelijke vervoersexpert is uniek. NS en HTM zijn complementair en bieden de reiziger daardoor comfortabel openbaar vervoer van deur tot deur. De reiziger staat voor beide vervoerders de hele reis centraal, in plaats van in twee aparte delen", aldus Robbe.
De samenwerking krijgt gestalte in de vennootschap HTM Personenvervoer, waarin NS een belang van 49 procent neemt en de gemeente 51 procent behoudt. De (rail)infrastructuur van HTM valt hier buiten, die blijft voor de volle honderd procent eigendom van de gemeente Den Haag. De NS betaalt 45 miljoen euro aan de gemeente voor het belang in HTM Personenvervoer. De aandeelhouders gaan in totaal de komende jaren ruim 75 miljoen euro investeren in het openbaar vervoer in de stad. HTM Personenvervoer gaat alles op alles zetten om de railconcessie 2017 - 2026 voor Haaglanden binnen te halen, die in 2016 ofwel wordt aanbesteed, ofwel onderhands gegund.
De investeringen in het openbaar vervoer in Haaglanden hebben tot doel uitstekende service en comfortabel, veilig en betrouwbaar openbaar vervoer te bieden aan een structureel groeiend aantal ov-reizigers in Den Haag. De nadruk ligt daarbij op betere bereikbaarheid van toplocaties als Scheveningen en de Internationale Zone, groter gemak voor de reiziger en het veiliger en prettiger maken van de ov-knooppunten, waar dagelijks duizenden reizigers in-, uit- en overstappen.
Om al deze ambities te verwezenlijken, is er een investeringsagenda met grote projecten opgesteld voor de komende jaren. Zo zullen de tramlijnen 17 en 11 worden doorgetrokken naar de Strandweg (2014) en het Norfolkterrein (2017). Daarmee wordt de zes kilometer lange kustlijn van Scheveningen het best bereikbare strand. Ook in de bereikbaarheid van andere locaties, zoals de Internationale Zone met het World Forum Center en het Beatrixkwartier, wordt geïnvesteerd.
Het gemak voor de reiziger wordt vergroot door introductie van allerlei gecombineerde ov-kaarten, speciaal afgestemd op de behoeften van dagjesmensen, expats of werkgevers. In 2014 komt er gratis wifi op de stations, in trams en op grote haltes. Ook zal er op een aantal drukke haltes meer service en infomatie aan de reiziger worden geboden. Nog dit jaar start daarmee een proef op twee locaties.
Om Station HS, het busplatform op Den Haag Centraal en Laan van Nieuw Oost-Indië veiliger en aantrekkelijker plekken te maken, wordt ook in deze drie belangrijkste vervoersknooppunten van Den Haag extra geïnvesteerd. Station HS wordt de huisvesting en daarmee opkomstplek van de controleurs HTM. Hun zichtbare aanwezigheid, vooral ook buiten kantoortijden, zal het gevoel van veiligheid van reizigers vergroten. Voor het busplatform en Laan van NOI staan grote herinrichtingen op het programma.
Geen opmerkingen: