Unieke test voor veilige Delftse spoortunnel
Op dinsdag 5 maart geeft Spoorzone Delft medewerkers van de pers een kijkje achter de schermen van de unieke testen voor de Delftse spoortunnel. ProRail voert deze tests uit in een bedrijfshal bij Siemens in Zoetermeer.
Aannemerscombinatie Crommelijn heeft hiervoor een complete proefopstelling opgebouwd van de tunneltechnische installaties (TTI). Het is het eerste spoortunnelproject waarbij op schaal (1:200) de complete werking van alle systemen en veiligheid beproefd wordt.
Meest in het oog springend deel van de proefopstelling is een modelspoorbaan van ongeveer 25 meter lang. Met deze modeltrein worden alle real life situaties nagebootst. Doel is om de veiligheid en werking van alle installaties in de 2,3 kilometer lange spoortunnel in Delft te waarborgen. Dit geldt onder andere voor de vluchtwegsignalering, ventilatoren en rookmelders tot en met brandmelders en blus- en treinstilstanddetectiesystemen.
In 2015 gaat de trein in Delft ondergronds. ProRail sluit dan tijdens een treinvrij weekend het bestaande spoor op het tunnelspoor aan. Na dit weekend rijdt de trein tussen Den Haag en Rotterdam niet langer over het spoorviaduct dat Delft doorsnijdt, maar door de tunnel. Het uitgebreide testprogramma moet de ingebruikname in 2015 snel en vlekkeloos doen verlopen.
Het testen van de TTI en van de interactie tussen apparatuur en spoorverkeer vindt plaats in een gebouw van Siemens. Siemens is een van de toeleveranciers van de systemen voor tunneltechnische apparatuur.
Aannemerscombinatie Crommelijn heeft hiervoor een complete proefopstelling opgebouwd van de tunneltechnische installaties (TTI). Het is het eerste spoortunnelproject waarbij op schaal (1:200) de complete werking van alle systemen en veiligheid beproefd wordt.
Meest in het oog springend deel van de proefopstelling is een modelspoorbaan van ongeveer 25 meter lang. Met deze modeltrein worden alle real life situaties nagebootst. Doel is om de veiligheid en werking van alle installaties in de 2,3 kilometer lange spoortunnel in Delft te waarborgen. Dit geldt onder andere voor de vluchtwegsignalering, ventilatoren en rookmelders tot en met brandmelders en blus- en treinstilstanddetectiesystemen.
In 2015 gaat de trein in Delft ondergronds. ProRail sluit dan tijdens een treinvrij weekend het bestaande spoor op het tunnelspoor aan. Na dit weekend rijdt de trein tussen Den Haag en Rotterdam niet langer over het spoorviaduct dat Delft doorsnijdt, maar door de tunnel. Het uitgebreide testprogramma moet de ingebruikname in 2015 snel en vlekkeloos doen verlopen.
Het testen van de TTI en van de interactie tussen apparatuur en spoorverkeer vindt plaats in een gebouw van Siemens. Siemens is een van de toeleveranciers van de systemen voor tunneltechnische apparatuur.
Geen opmerkingen: