Rover: Verleng concessie Fast Flying Ferry
De Fast Flying Ferry is de enige gegarandeerd filevrije, non-stop-verbinding tussen Velsen en Amsterdam CS. Dit schrijft Rover-Haarlem in een brief aan de Statenleden van Noord-Holland. Rover ziet niets in het plan om buslijn 82 als alternatief voor de Ferry aan te wijzen en verwerpt bovendien de stelling dat er geen interesse vanuit de vervoerders zou zijn om de Fast Flying Ferry te exploiteren: Connexxion heeft aangegeven er mee door te willen gaan.
Rover-Haarlem wil Fast Flying Ferry nog in ieder geval enkele jaren behouden. In tegenstelling tot wat de provincie beweert, is er namelijk wel degelijk interesse voor de exploitatie van de OV-verbinding: Connexxion wil er mee doorgaan en gemeente Velsen wil een financiële bijdrage leveren. Daarnaast blijkt het in de praktijk heel moeilijk een OV-verbinding die is opgeheven later weer te herstellen. Door de concessie van de Fast Flying Ferry gewoon te verlengen wordt ruimte gecreëerd om te zoeken naar financiële partners en rendementsverbetering.
Rover-Haarlem vreest dat de provincie het besluit tot opheffen van de Ferry neemt op basis van de verkeerde gronden: een SEO-marktonderzoek waaruit oa zou blijken dat Amsterdam CS geen handig eindpunt is voor de Ferry, lijkt inhoudelijk te rammelen. Volgens de Rover-afdeling valt te betwijfelen of SEO wel het juiste bureau is voor OV-onderzoeken.
In de brief aan de Statenleden laat Rover-Haarlem enkele reizigers aan het woord. "Het argument dat lijn 82 tot aan de Marnixstraat een goed alternatief zou zijn is volsterkte onzin en levert een extra reistijd van 1 uur per dag (=50%) op. Daarnaast bedragen de extra reiskosten ca. 500 euro per jaar. Hoezo geen verslechtering?", aldus één van hen.
Rover-Haarlem wil Fast Flying Ferry nog in ieder geval enkele jaren behouden. In tegenstelling tot wat de provincie beweert, is er namelijk wel degelijk interesse voor de exploitatie van de OV-verbinding: Connexxion wil er mee doorgaan en gemeente Velsen wil een financiële bijdrage leveren. Daarnaast blijkt het in de praktijk heel moeilijk een OV-verbinding die is opgeheven later weer te herstellen. Door de concessie van de Fast Flying Ferry gewoon te verlengen wordt ruimte gecreëerd om te zoeken naar financiële partners en rendementsverbetering.
Rover-Haarlem vreest dat de provincie het besluit tot opheffen van de Ferry neemt op basis van de verkeerde gronden: een SEO-marktonderzoek waaruit oa zou blijken dat Amsterdam CS geen handig eindpunt is voor de Ferry, lijkt inhoudelijk te rammelen. Volgens de Rover-afdeling valt te betwijfelen of SEO wel het juiste bureau is voor OV-onderzoeken.
In de brief aan de Statenleden laat Rover-Haarlem enkele reizigers aan het woord. "Het argument dat lijn 82 tot aan de Marnixstraat een goed alternatief zou zijn is volsterkte onzin en levert een extra reistijd van 1 uur per dag (=50%) op. Daarnaast bedragen de extra reiskosten ca. 500 euro per jaar. Hoezo geen verslechtering?", aldus één van hen.
Geen opmerkingen: