Verbouwing station Eindhoven van start
In de hal van station Eindhoven is vanochtend een levensgrote afbeelding onthuld van de nieuwe reizigerspassage. President-directeur Marion Gout – van Sinderen van ProRail, directievoorzitter Michiel Noy van NS Stations, gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant en wethouder Joost Helms van de gemeente Eindhoven gaven daarmee het officiële startsein voor de verbouwing van het station. ProRail bouwt samen met aannemer Heijmans een nieuwe reizigerspassage van 13 meter breed die aan weerszijden winkels krijgt. Er komen liften naar ieder perron, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.
De aanleg van de nieuwe passage is nodig omdat de huidige onderdoorgang het groeiend aantal reizigers en passanten in Eindhoven niet meer aankan. Nu wandelen er dagelijks 90.000 reizigers en passanten door het station. In 2020 zijn dat er naar verwachting 115.000. De nieuwe passage zorgt voor een comfortabele en ruime doorgang en wordt verbonden met de huidige passage. Er komen liften en roltrappen naar elk perron. De faciliteiten worden uitgebreid en ook het aantal winkels neemt toe. Het ontwerp voor de nieuwe reizigerspassage is van architect Luc Veeger van Arcadis.
Eind deze maand gaat de eerste schop de grond in en wordt de verbouwing zichtbaar voor de reizigers. De passage wordt zo gebouwd dat het treinverkeer er (nagenoeg) geen hinder van heeft. Dat is mede mogelijk dankzij de aanleg van een tijdelijk perron. Gedurende de verbouwing zullen treinen voor langere periodes aankomen en vertrekken op andere sporen dan men gewend is. De bouw is klaar in 2016. Eindhoven heeft dan een vernieuwd station dat een comfortabele in- en uitstapplaats zal zijn voor het groeiend aantal reizigers.
De verbouwing van het monumentale station is alleen maar mogelijk dankzij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen. De totale kosten zijn circa 70 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven. ProRail is opdrachtgever namens het ministerie en voert de bouw uit samen met aannemer Heijmans.
De aanleg van de nieuwe passage is nodig omdat de huidige onderdoorgang het groeiend aantal reizigers en passanten in Eindhoven niet meer aankan. Nu wandelen er dagelijks 90.000 reizigers en passanten door het station. In 2020 zijn dat er naar verwachting 115.000. De nieuwe passage zorgt voor een comfortabele en ruime doorgang en wordt verbonden met de huidige passage. Er komen liften en roltrappen naar elk perron. De faciliteiten worden uitgebreid en ook het aantal winkels neemt toe. Het ontwerp voor de nieuwe reizigerspassage is van architect Luc Veeger van Arcadis.
Eind deze maand gaat de eerste schop de grond in en wordt de verbouwing zichtbaar voor de reizigers. De passage wordt zo gebouwd dat het treinverkeer er (nagenoeg) geen hinder van heeft. Dat is mede mogelijk dankzij de aanleg van een tijdelijk perron. Gedurende de verbouwing zullen treinen voor langere periodes aankomen en vertrekken op andere sporen dan men gewend is. De bouw is klaar in 2016. Eindhoven heeft dan een vernieuwd station dat een comfortabele in- en uitstapplaats zal zijn voor het groeiend aantal reizigers.
De verbouwing van het monumentale station is alleen maar mogelijk dankzij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen. De totale kosten zijn circa 70 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven. ProRail is opdrachtgever namens het ministerie en voert de bouw uit samen met aannemer Heijmans.
Geen opmerkingen: