Provincie zoekt aanbieders nieuwe OV-contracten
Op 14 december 2014 eindigen de lopende contacten voor het openbaar vervoer (OV) in Brabant. Als opdrachtgever voor het OV vraagt de provincie offertes voor alle stads- en steekbussen, Hoogwaardig Openbaar Vervoer en buurtbussen in West-, Midden en Noordoost-Brabant.
Dinsdag 19 maart hebben Gedeputeerde Staten besloten aan welke eisen het busvervoer de komende jaren moet voldoen. Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 29 augustus de tijd om hun plannen en een prijs voor het busvervoer voor de komende jaren in te dienen. Naar verwachting kunnen eind van dit jaar 2 nieuwe contracten voor het busvervoer gegund worden.
Elke 8 tot 10 jaar is de provincie wettelijk verplicht de concessies voor het openbaar vervoer opnieuw aan te besteden. Met de nieuwe contracten wil de provincie zo goed mogelijk aansluiten bij de vorig jaar vastgestelde visie op openbaar vervoer in Brabant. Dat betekent zo veel mogelijk bussen inzetten waar veel reizigers zijn en zo min mogelijk met (bijna) lege bussen rond rijden. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wordt daarom verder uitgebreid. Voor de buurtbussen geldt dat deze in de nieuwe contracten allemaal blijven rijden. De regiotaxi's vallen buiten de busconcessies en worden nu dus niet aanbesteed.
Gedeputeerde Van Heugten: “Als provincie besteden we nu jaarlijks ruim € 55 miljoen aan subsidies voor het busvervoer. Geld voor méér subsidie is er niet, dus we vragen vervoerders om met een goed en scherp bod te komen om zoveel mogelijk busvervoer aan te kunnen bieden. Maar omdat ook de vervoerders te maken krijgen met stijgende kosten, houden we rekening met aanpassingen ten opzichte van het huidige aanbod. Daarom hebben we een zogenaamd kernnetwerk geformuleerd met de lijnen en frequenties die in ieder geval vanaf 2015 gereden moeten worden. Ook vragen we aan de vervoerders een aparte prijs te berekenen voor opties, zoals bussen in de avonduren en in het weekend voor dun bezette lijnen. Als alle prijzen bekend zijn kunnen we pas besluiten wat we precies aan buslijnen zullen inkopen."
De afgelopen weken hebben gemeenten, reizigersorganisaties en andere partners kunnen reageren op het overzicht met eisen en wensen voor het OV. De meeste inspraakreacties betrof het mogelijk verdwijnen van buslijnen met weinig reizigers. Van Heugten: “We hebben de inspraakreacties bekeken en onze plannen ook vergeleken met de meest recente reizigersgegevens. Op basis daarvan hebben we besloten dat een aantal lijnen toch in het kernnetwerk thuishoort omdat er veel gebruik van wordt gemaakt. Dat geldt bijvoorbeeld voor lijn 72 van station ‘s-Hertogenbosch naar Empel.”
De provincie stelt voor de nieuwe OV-contracten ook eisen en wensen aan o.a. het inzetten van emissievrije bussen, toegankelijkheid van de (buurt)bussen en de vrijheid van vervoerders om prijzen voor buskaartjes te bepalen. “In het nieuwe contract wordt de vervoerder zelf verantwoordelijk voor de opbrengsten van het OV, dus hij moet zelf zorgen om meer reizigers in de bus te krijgen. We staan als provincie niet toe dat de vervoerder de prijzen voor de kaartjes per jaar met meer dan 1% verhoogt naast de normale indexering,” aldus Van Heugten. De provincie blijft dan ook vasthouden aan het zogenaamde Brabants tarievenhuis.
De langlopende contracten moeten ruimte bieden om op veranderingen in te spelen en innovaties toe te passen. Van Heugten: “We geven daarbij de vervoerder een belangrijke rol. Maar we kiezen ook voor samenwerking met gemeenten en reizigersorganisaties. Als provincie zijn we opdrachtgever en blijven er uiteraard voor waken dat ons Brabantse busvervoer goed, betrouwbaar, klantvriendelijk en betaalbaar blijft.”
Dinsdag 19 maart hebben Gedeputeerde Staten besloten aan welke eisen het busvervoer de komende jaren moet voldoen. Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 29 augustus de tijd om hun plannen en een prijs voor het busvervoer voor de komende jaren in te dienen. Naar verwachting kunnen eind van dit jaar 2 nieuwe contracten voor het busvervoer gegund worden.
Elke 8 tot 10 jaar is de provincie wettelijk verplicht de concessies voor het openbaar vervoer opnieuw aan te besteden. Met de nieuwe contracten wil de provincie zo goed mogelijk aansluiten bij de vorig jaar vastgestelde visie op openbaar vervoer in Brabant. Dat betekent zo veel mogelijk bussen inzetten waar veel reizigers zijn en zo min mogelijk met (bijna) lege bussen rond rijden. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wordt daarom verder uitgebreid. Voor de buurtbussen geldt dat deze in de nieuwe contracten allemaal blijven rijden. De regiotaxi's vallen buiten de busconcessies en worden nu dus niet aanbesteed.
Gedeputeerde Van Heugten: “Als provincie besteden we nu jaarlijks ruim € 55 miljoen aan subsidies voor het busvervoer. Geld voor méér subsidie is er niet, dus we vragen vervoerders om met een goed en scherp bod te komen om zoveel mogelijk busvervoer aan te kunnen bieden. Maar omdat ook de vervoerders te maken krijgen met stijgende kosten, houden we rekening met aanpassingen ten opzichte van het huidige aanbod. Daarom hebben we een zogenaamd kernnetwerk geformuleerd met de lijnen en frequenties die in ieder geval vanaf 2015 gereden moeten worden. Ook vragen we aan de vervoerders een aparte prijs te berekenen voor opties, zoals bussen in de avonduren en in het weekend voor dun bezette lijnen. Als alle prijzen bekend zijn kunnen we pas besluiten wat we precies aan buslijnen zullen inkopen."
De afgelopen weken hebben gemeenten, reizigersorganisaties en andere partners kunnen reageren op het overzicht met eisen en wensen voor het OV. De meeste inspraakreacties betrof het mogelijk verdwijnen van buslijnen met weinig reizigers. Van Heugten: “We hebben de inspraakreacties bekeken en onze plannen ook vergeleken met de meest recente reizigersgegevens. Op basis daarvan hebben we besloten dat een aantal lijnen toch in het kernnetwerk thuishoort omdat er veel gebruik van wordt gemaakt. Dat geldt bijvoorbeeld voor lijn 72 van station ‘s-Hertogenbosch naar Empel.”
De provincie stelt voor de nieuwe OV-contracten ook eisen en wensen aan o.a. het inzetten van emissievrije bussen, toegankelijkheid van de (buurt)bussen en de vrijheid van vervoerders om prijzen voor buskaartjes te bepalen. “In het nieuwe contract wordt de vervoerder zelf verantwoordelijk voor de opbrengsten van het OV, dus hij moet zelf zorgen om meer reizigers in de bus te krijgen. We staan als provincie niet toe dat de vervoerder de prijzen voor de kaartjes per jaar met meer dan 1% verhoogt naast de normale indexering,” aldus Van Heugten. De provincie blijft dan ook vasthouden aan het zogenaamde Brabants tarievenhuis.
De langlopende contracten moeten ruimte bieden om op veranderingen in te spelen en innovaties toe te passen. Van Heugten: “We geven daarbij de vervoerder een belangrijke rol. Maar we kiezen ook voor samenwerking met gemeenten en reizigersorganisaties. Als provincie zijn we opdrachtgever en blijven er uiteraard voor waken dat ons Brabantse busvervoer goed, betrouwbaar, klantvriendelijk en betaalbaar blijft.”
Geen opmerkingen: