Ads Top

Fietstunnel Haak om Leeuwarden succesvol ingeschoven

De ongelijkvloerse fietsroute Wirdum-Wytgaard als onderdeel van het project De Haak om Leeuwarden is afgelopen weekeinde een stap dichterbij gekomen. De voorgebouwde fietstunnelbak is succesvol op zijn plek geschoven tijdens een 52 uur durende buitendienststelling van het spoor tussen Leeuwarden en Heerenveen. De werkzaamheden zijn zeer voorspoedig verlopen en Rijkswaterstaat, ProRail en aannemerscombinatie De Heak Súd wisten de klus ook dit keer ruim voor planning te klaren.
Foto van de gegraven tunnelbak. Acht bouwvakkers plaatsen de tunnelplaten. Een kraan takelt een betonnen plaat naar beneden. Om het inschuiven van de fietstunnelbak in zeer korte tijd te realiseren op een relatief klein werkoppervlak werd de grootste spoorkraan van Europa ingezet.
Afgelopen zaterdagmiddag startte het inschuiven van de tunnelbak ruim twee uur eerder dan gepland. In 3 uur is de 555.000 kilo wegende tunnelbak met behulp van hydraulische vijzels onder het spoor geschoven. Vervolgens is de grond aangevuld en de rails hersteld. Maandagochtend konden de eerste treinen tussen Heerenveen en Leeuwarden weer volgens dienstregeling rijden. Mede door de inzet van de grootste spoorkraan van Europa, de Kirow 1200, konden de werkzaamheden in korte tijd worden uitgevoerd. De kraan heeft grote en zware materialen over het spoor getransporteerd zonder de bovenleidingen te hoeven verwijderen.
Ondanks de kou kwamen ook dit keer tientallen geïnteresseerden naar de speciaal ingerichte zichtlocatie bij het bouwterrein om de werkzaamheden te aanschouwen. Met name op zaterdag en zondagochtend namen omwonenden en geïnteresseerden een kijkje. Medewerkers van Rijkswaterstaat en de aannemer waren toen aanwezig om de werkzaamheden toe te lichten en vragen te beantwoorden.
Rijkswaterstaat realiseert samen met provincie Fryslân een nieuwe rijksweg aan de zuidwestkant van de stad. Deze verbindt de A31 bij Marsum en de N31 bij Hemriksein (Wâldwei). Dit is belangrijk voor de bereikbaarheid van Leeuwarden en de ontwikkeling van de regio. De Haak om Leeuwarden wordt eind 2014 voor het verkeer opengesteld.
De Haak om Leeuwarden is onderdeel van het programma Vrij-Baan. Een infra-programma met ongeveer 40 projecten van de gemeente Leeuwarden, provincie Fryslân en Rijkswaterstaat. Zij investeren 750 miljoen euro om Leeuwarden ook in de toekomst bereikbaar te houden.


Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.