Unieke trolleybus in de maak
Het bedrijf EL-KW B.V. gaat in Arnhem een trolleybus van 18 meter bouwen, die in zowel aan de draad als bovenleidingloos kan rijden (‘trolley 2.0’). Dat is een unicum in Europa.
Trolley is een van de meest betrouwbare vormen van elektrisch vervoer, het is schoon, de bussen produceren geen uitlaatgassen en nagenoeg geen lawaai. Begin 2014 is een internationale trolleyconferentie gehouden in Arnhem. Tijdens deze conferentie is breed gediscussieerd over de toekomst van de trolley in Europa en de mogelijkheden om gedeeltelijk bovenleidingloos te gaan rijden. Er is in Europa wel enige ervaring met de standaard 12 m elektrische bus. Maar er is geen ervaring met gelede bussen (18 m) die (gedeeltelijk) op batterij en op volwaardige snelheid kunnen rijden.
“De nu gemaakte afspraken bieden grote kansen”, stelt wethouder Mobiliteit Alex Mink. “De ontwikkeling maakt het mogelijk om een trolleyroute te verlengen waar de bovenleiding eindigt, of kan een extra lus door een wijk of naar een bestemming worden toegevoegd. Daarnaast hoeft er bij wegwerkzaamheden nagenoeg geen alternatief vervoer ingekocht te worden. Het is niet zo verbazingwekkend dat andere steden, waaronder Amsterdam, maar zeker ook veel steden en vervoersbedrijven in Europa, grote interesse tonen. Arnhem maakt haar faam als trolley- en elektriciteitsstad waar. Het zal in de toekomst extra werkgelegenheid opleveren EL-KW zal de trolleybus 2.0 in Arnhem produceren.”
EL-KW B.V. is de Nederlandse tak van de Vayon green power Group, EL-KW ontwerpt en produceert in de stadsregio elektrische aandrijflijnen en hybride oplossingen voor bedrijfsauto’s. De kosten voor het project bedragen ruim 3 miljoen euro, deze worden voor een groot deel door het bedrijfsleven gedragen. De gemeente Arnhem, StadsregioArnhem/Nijmegen Hermes/Connexxion dragen voor een gedeelte bij in de ontwikkelingskosten. Zo zal Hermes/Connexxion expertise leveren en twee gelede trolleybussen verkopen aan het bedrijf EL-KW B.V. Het prototype trolleybus 2.0 gaat eind 2015 zijn eerste kilometers maken in Arnhem.
Trolley is een van de meest betrouwbare vormen van elektrisch vervoer, het is schoon, de bussen produceren geen uitlaatgassen en nagenoeg geen lawaai. Begin 2014 is een internationale trolleyconferentie gehouden in Arnhem. Tijdens deze conferentie is breed gediscussieerd over de toekomst van de trolley in Europa en de mogelijkheden om gedeeltelijk bovenleidingloos te gaan rijden. Er is in Europa wel enige ervaring met de standaard 12 m elektrische bus. Maar er is geen ervaring met gelede bussen (18 m) die (gedeeltelijk) op batterij en op volwaardige snelheid kunnen rijden.
“De nu gemaakte afspraken bieden grote kansen”, stelt wethouder Mobiliteit Alex Mink. “De ontwikkeling maakt het mogelijk om een trolleyroute te verlengen waar de bovenleiding eindigt, of kan een extra lus door een wijk of naar een bestemming worden toegevoegd. Daarnaast hoeft er bij wegwerkzaamheden nagenoeg geen alternatief vervoer ingekocht te worden. Het is niet zo verbazingwekkend dat andere steden, waaronder Amsterdam, maar zeker ook veel steden en vervoersbedrijven in Europa, grote interesse tonen. Arnhem maakt haar faam als trolley- en elektriciteitsstad waar. Het zal in de toekomst extra werkgelegenheid opleveren EL-KW zal de trolleybus 2.0 in Arnhem produceren.”
EL-KW B.V. is de Nederlandse tak van de Vayon green power Group, EL-KW ontwerpt en produceert in de stadsregio elektrische aandrijflijnen en hybride oplossingen voor bedrijfsauto’s. De kosten voor het project bedragen ruim 3 miljoen euro, deze worden voor een groot deel door het bedrijfsleven gedragen. De gemeente Arnhem, StadsregioArnhem/Nijmegen Hermes/Connexxion dragen voor een gedeelte bij in de ontwikkelingskosten. Zo zal Hermes/Connexxion expertise leveren en twee gelede trolleybussen verkopen aan het bedrijf EL-KW B.V. Het prototype trolleybus 2.0 gaat eind 2015 zijn eerste kilometers maken in Arnhem.
Geen opmerkingen: