Nieuwe busbrug over spoor een vloeiende lijn
De nieuwe busbrug over het spoor vormt een sierlijke, vloeiende lijn van de Willemskade/Nieuwe Veerallee naar het nieuwe busperron aan de zuidzijde van het station van Zwolle. De vormgeving ervan zal zwaar meetellen in de aanbesteding. Dit zijn twee belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe busverbinding die Burgemeester en Wethouders voorleggen aan de gemeenteraad.
In september 2013 besloten de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle fors te investeren in de verdere verbetering van het stationsgebied en de ontwikkeling van de Spoorzone. Sindsdien heeft de gemeente in overleg met ProRail, NS en provincie gewerkt aan de uitgangspunten voor de Spoorzoneplannen en de busbrug.
De uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Spoorzone zijn vastgelegd in een Kwaliteitsboek. Dit boek beschrijft de gewenste kwaliteiten van de deelgebieden. Het geeft richting en inspiratie voor de verschillende projecten in de Spoorzone en zorgt voor samenhang.
Het eerste project dat uitgewerkt wordt is de nieuwe busverbinding. B en W hebben daarvoor nu de eisen voor de vormgeving vastgesteld. Omwonenden en belangenorganisaties hebben meegedacht over de vorm en het aanzicht van de brug. De brug wordt geen icoon, maar een vloeiende lijn die past in het Zwolse stedelijke landschap. De brug krijgt een overspanning van circa 90 meter over het spoor. De technische randvoorwaarden, zoals de hoogte boven de sporen en de plek waar de brug het spoor oversteekt, worden in nauw overleg met NS en ProRail vastgelegd.
Het nieuwe busperron wordt onderdeel van de vervoersknoop en krijgt een directe opgang vanuit de reizigerstunnel onder het station. Reizigers kunnen er comfortabel wachten met voldoende beschutting tegen wind, regen en zon.
In september 2013 besloten de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle fors te investeren in de verdere verbetering van het stationsgebied en de ontwikkeling van de Spoorzone. Sindsdien heeft de gemeente in overleg met ProRail, NS en provincie gewerkt aan de uitgangspunten voor de Spoorzoneplannen en de busbrug.
De uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Spoorzone zijn vastgelegd in een Kwaliteitsboek. Dit boek beschrijft de gewenste kwaliteiten van de deelgebieden. Het geeft richting en inspiratie voor de verschillende projecten in de Spoorzone en zorgt voor samenhang.
Het eerste project dat uitgewerkt wordt is de nieuwe busverbinding. B en W hebben daarvoor nu de eisen voor de vormgeving vastgesteld. Omwonenden en belangenorganisaties hebben meegedacht over de vorm en het aanzicht van de brug. De brug wordt geen icoon, maar een vloeiende lijn die past in het Zwolse stedelijke landschap. De brug krijgt een overspanning van circa 90 meter over het spoor. De technische randvoorwaarden, zoals de hoogte boven de sporen en de plek waar de brug het spoor oversteekt, worden in nauw overleg met NS en ProRail vastgelegd.
Het nieuwe busperron wordt onderdeel van de vervoersknoop en krijgt een directe opgang vanuit de reizigerstunnel onder het station. Reizigers kunnen er comfortabel wachten met voldoende beschutting tegen wind, regen en zon.
Geen opmerkingen: