NS-dochter Abellio gaat OV in Limburg verzorgen
NS-dochter Abellio gaat het OV in Limburg van 2016 tot 2031 uitvoeren. Dat werd dinsdag bekendgemaakt door gedeputeerde Patrick van der Broeck. Met de gunning van de concessie aan de NS-dochter wordt het OV meer en meer een speelveld van dochterondernemingen van grote staatsbedrijven.
De concessie heeft betrekking op de OV-busdiensten in Limburg en de sprinterdiensten Maastricht Randwyck-Roermond, Sittard-Heerlen, de Heuvelland- en de Maaslijn. Naast de winnaar Abellio, die onder de naam ‘Door’ gaat rijden, hadden ook Arriva en Veolia ingeschreven.
Met de gunning van de concessie aan NS-dochter Abellio nemen we afscheid van Veolia, die sinds 2006 het OV in Limburg verzorgde. We kunnen met dank constateren dat Veolia een succes heeft gemaakt van het Limburgse OV en een reizigersgroei heeft gerealiseerd die in handen van NS hoogstwaarschijnlijk was uitgebleven. Overigens zegt dit niets voor de toekomst: provincie Limburg heeft de inhoud van de aanbesteding bepaald en we mogen er vanuit gaan dat de winnaar in het belang van de reiziger is gekozen.
Voor Rover is het niet belangrijk wie de concessie gewonnen heeft, voor Rover is belangrijk hoe door de vervoerder het door de Provincie voorgeschreven "Limburgnet" in een goede dienstregeling wordt vertaald en bij de bussen tevens in een optimaal lijnennet.
In de aanbesteding heeft de provincie ingezet op flink schrappen in het huidige OV-aanbod. Het is vooralsnog niet bekend hoe Abellio hiermee is omgegaan, een vervoerder mag natuurlijk altijd meer OV bieden dan gevraagd wordt.
De concessie heeft betrekking op de OV-busdiensten in Limburg en de sprinterdiensten Maastricht Randwyck-Roermond, Sittard-Heerlen, de Heuvelland- en de Maaslijn. Naast de winnaar Abellio, die onder de naam ‘Door’ gaat rijden, hadden ook Arriva en Veolia ingeschreven.
Met de gunning van de concessie aan NS-dochter Abellio nemen we afscheid van Veolia, die sinds 2006 het OV in Limburg verzorgde. We kunnen met dank constateren dat Veolia een succes heeft gemaakt van het Limburgse OV en een reizigersgroei heeft gerealiseerd die in handen van NS hoogstwaarschijnlijk was uitgebleven. Overigens zegt dit niets voor de toekomst: provincie Limburg heeft de inhoud van de aanbesteding bepaald en we mogen er vanuit gaan dat de winnaar in het belang van de reiziger is gekozen.
Voor Rover is het niet belangrijk wie de concessie gewonnen heeft, voor Rover is belangrijk hoe door de vervoerder het door de Provincie voorgeschreven "Limburgnet" in een goede dienstregeling wordt vertaald en bij de bussen tevens in een optimaal lijnennet.
In de aanbesteding heeft de provincie ingezet op flink schrappen in het huidige OV-aanbod. Het is vooralsnog niet bekend hoe Abellio hiermee is omgegaan, een vervoerder mag natuurlijk altijd meer OV bieden dan gevraagd wordt.
Geen opmerkingen: