Aanleg busverbinding IJmuiden – Haarlem kan van start
De provincie Noord-Holland en gemeente Velsen kunnen starten met de aanleg van de hoogwaardige busverbinding tussen IJmuiden en Haarlem.
De Raad van State heeft om formele redenen het raadsbesluit van de gemeente Velsen vernietigd, maar de gevolgen van het besluit worden wel in stand gelaten. Dat betekent dat het bestemmingsplan definitief en onherroepelijk is. Het besluit is wel vernietigd, omdat enkele punten ten tijde van het raadsbesluit niet helder waren. De Raad van State is echter van oordeel, dat deze punten gedurende de procedure verhelderd en voldoende onderbouwd zijn door de provincie en gemeente. Naar verwachting start de aanleg van de busbaan eind september 2015.
De Raad van State heeft de ingediende beroepsschriften op een aantal onderdelen ongegrond en op 3 punten gegrond verklaard. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.
Gedeputeerde Elisabeth Post: "Ik ben blij met deze uitspraak. Dit betekent dat wij nu echt kunnen starten met de aanleg van de nieuwe HOV-verbinding tussen IJmuiden en Haarlem, een belangrijke schakel in het regionale HOV-netwerk. Afgelopen jaren hebben wij nauwkeurig en zorgvuldig gewerkt aan de voorbereidingen om de verbinding te kunnen realiseren. Dit doen wij samen met onze partner de gemeente Velsen en in nauw overleg met de omgeving."
Van spoortraject naar busverbinding
De aanleg van de HOV-verbinding is opgedeeld in tien deelprojecten. Een gedeelte van de nieuwe busverbinding komt op een voormalig spoortraject te liggen, namelijk tussen de Santpoortse Dreef in Santpoort-Noord en de Troelstraweg/Plein 1945 in IJmuiden (deelprojecten 4, 5 & 6). De uitspraak van de Raad van State die vandaag gedaan is, betreft deze deelprojecten. De 'bestemming spoor' zal nu, na de uitspraak van de Raad van State, veranderen in een 'openbaarvervoerbestemming'.
De Raad van State heeft om formele redenen het raadsbesluit van de gemeente Velsen vernietigd, maar de gevolgen van het besluit worden wel in stand gelaten. Dat betekent dat het bestemmingsplan definitief en onherroepelijk is. Het besluit is wel vernietigd, omdat enkele punten ten tijde van het raadsbesluit niet helder waren. De Raad van State is echter van oordeel, dat deze punten gedurende de procedure verhelderd en voldoende onderbouwd zijn door de provincie en gemeente. Naar verwachting start de aanleg van de busbaan eind september 2015.
De Raad van State heeft de ingediende beroepsschriften op een aantal onderdelen ongegrond en op 3 punten gegrond verklaard. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.
Gedeputeerde Elisabeth Post: "Ik ben blij met deze uitspraak. Dit betekent dat wij nu echt kunnen starten met de aanleg van de nieuwe HOV-verbinding tussen IJmuiden en Haarlem, een belangrijke schakel in het regionale HOV-netwerk. Afgelopen jaren hebben wij nauwkeurig en zorgvuldig gewerkt aan de voorbereidingen om de verbinding te kunnen realiseren. Dit doen wij samen met onze partner de gemeente Velsen en in nauw overleg met de omgeving."
Van spoortraject naar busverbinding
De aanleg van de HOV-verbinding is opgedeeld in tien deelprojecten. Een gedeelte van de nieuwe busverbinding komt op een voormalig spoortraject te liggen, namelijk tussen de Santpoortse Dreef in Santpoort-Noord en de Troelstraweg/Plein 1945 in IJmuiden (deelprojecten 4, 5 & 6). De uitspraak van de Raad van State die vandaag gedaan is, betreft deze deelprojecten. De 'bestemming spoor' zal nu, na de uitspraak van de Raad van State, veranderen in een 'openbaarvervoerbestemming'.
Geen opmerkingen: