Directe busverbinding Leidsche Rijn Centrum en Utrecht-stad
Met het vaststellen van het voorlopige ontwerp voor de HOV-baan in Leidsche Rijn, is door het college van b en w een belangrijke stap gezet naar een directe busverbinding tussen Leidsche Rijn (centrum) en Utrecht CS. Na het opstellen van het definitief ontwerp, start in 2016 de realisatie van de busbaan. In het voorjaar van 2017 wordt de busbaan opgeleverd.
De busbaan loopt door Leidsche Rijn Centrum en langs de Vleutensebaan richting de (gele) Hogeweidebrug en Utrecht CS. Bij het NS Station Utrecht Leidsche Rijn komt het busstation Leidsche Rijn Centrum. Het busstation biedt de reiziger in de toekomst een snelle overstap op zowel de trein als andere (regionale) buslijnen.
Bij de planvorming is met diverse deskundigen gekeken naar de verkeersveiligheid op en rond de toekomstige busbaan. Ook andere belanghebbenden zoals omwonenden, ondernemersvereniging, scholen en de Fietsersbond hebben meegedacht. Op basis van recente ervaringen zijn bovendien verschillende opties onderzocht met speciale aandacht voor de veiligheid van fietsers en voetgangers.
HOV is snel, comfortabel en betrouwbaar busvervoer met goede overstapvoorzieningen voor fiets, auto en trein. HOV is een aantrekkelijk alternatief voor het gebruik van de auto met betere doorstroming (gezonde lucht) en meer verkeersveiligheid voor andere weggebruikers.
Tijdens de publieksdag van de gemeente Utrecht op 31 oktober in het informatiecentrum, aan de Verlengde Hogeweidebaan 1, kunnen geïnteresseerden het voorlopig ontwerp van de HOV busbaan inzien.
De busbaan maakt onderdeel uit van de definitieve hoofdinfrastructuur in Leidsche Rijn Centrum. Eind 2019 heeft Utrecht een nieuw, hoogwaardig ov-netwerk met vrije bus- en trambanen waarmee reizigers snel en comfortabel door Utrecht kunnen reizen.
De busbaan loopt door Leidsche Rijn Centrum en langs de Vleutensebaan richting de (gele) Hogeweidebrug en Utrecht CS. Bij het NS Station Utrecht Leidsche Rijn komt het busstation Leidsche Rijn Centrum. Het busstation biedt de reiziger in de toekomst een snelle overstap op zowel de trein als andere (regionale) buslijnen.
Bij de planvorming is met diverse deskundigen gekeken naar de verkeersveiligheid op en rond de toekomstige busbaan. Ook andere belanghebbenden zoals omwonenden, ondernemersvereniging, scholen en de Fietsersbond hebben meegedacht. Op basis van recente ervaringen zijn bovendien verschillende opties onderzocht met speciale aandacht voor de veiligheid van fietsers en voetgangers.
HOV is snel, comfortabel en betrouwbaar busvervoer met goede overstapvoorzieningen voor fiets, auto en trein. HOV is een aantrekkelijk alternatief voor het gebruik van de auto met betere doorstroming (gezonde lucht) en meer verkeersveiligheid voor andere weggebruikers.
Tijdens de publieksdag van de gemeente Utrecht op 31 oktober in het informatiecentrum, aan de Verlengde Hogeweidebaan 1, kunnen geïnteresseerden het voorlopig ontwerp van de HOV busbaan inzien.
De busbaan maakt onderdeel uit van de definitieve hoofdinfrastructuur in Leidsche Rijn Centrum. Eind 2019 heeft Utrecht een nieuw, hoogwaardig ov-netwerk met vrije bus- en trambanen waarmee reizigers snel en comfortabel door Utrecht kunnen reizen.
Geen opmerkingen: