Niets doen kost ongemerkt veel geld
Uitchecken, opzeggen, overstappen. Soms vergeten we om in actie te komen. Ongemerkt kost dat geld, als abonnementen te lang doorlopen of contracten niet meer aansluiten bij uw situatie. Kleine beetjes tellen snel op. Dat kan per jaar honderden euro’s schelen.
Wie in het openbaar vervoer vergeet uit te checken, kan dit geld terugkrijgen. Slechts 10 procent van de reizigers die hier recht op hebben, vraagt dat bedrag terug. In totaal vergaten Nederlanders op deze manier zo’n 16 miljoen euro, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil dat minder mensen een paaltje missen. Nu geldt dat voor 1,7 procent van de reizen. Dit percentage moet worden teruggebracht tot onder de 1 procent.
Bij het inchecken met de ov-chipkaart betalen reizigers een instaptarief. Dit is een soort borg. Wie vergeet uit te checken, raakt deze borgsom kwijt. In bus, tram en metro kan dit een bedrag van 4 euro zijn. Bij de NS is dit 20 euro. Het is tegenwoordig al makkelijker om geld terug te vragen via internet. Hiervoor is een gezamenlijke website in de lucht, uitcheckgemist.nl. Alleen zijn nog niet alle vervoerders hier direct op aangesloten. De NS begint daarnaast met een proef waarbij reizigers binnen een paar dagen een e-mail ontvangen als ze zijn vergeten om uit te checken.
Wie in het openbaar vervoer vergeet uit te checken, kan dit geld terugkrijgen. Slechts 10 procent van de reizigers die hier recht op hebben, vraagt dat bedrag terug. In totaal vergaten Nederlanders op deze manier zo’n 16 miljoen euro, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil dat minder mensen een paaltje missen. Nu geldt dat voor 1,7 procent van de reizen. Dit percentage moet worden teruggebracht tot onder de 1 procent.
Bij het inchecken met de ov-chipkaart betalen reizigers een instaptarief. Dit is een soort borg. Wie vergeet uit te checken, raakt deze borgsom kwijt. In bus, tram en metro kan dit een bedrag van 4 euro zijn. Bij de NS is dit 20 euro. Het is tegenwoordig al makkelijker om geld terug te vragen via internet. Hiervoor is een gezamenlijke website in de lucht, uitcheckgemist.nl. Alleen zijn nog niet alle vervoerders hier direct op aangesloten. De NS begint daarnaast met een proef waarbij reizigers binnen een paar dagen een e-mail ontvangen als ze zijn vergeten om uit te checken.
Geen opmerkingen: