Maatregelen tegen te drukke treinen
De aangekondigde ombouw van de eerste klasse naar tweede klasse in 64 sprinters is voltooid. De monteurs hebben deze operatie binnen twee maanden voltooid. Een dezer dagen ging de laatste omgebouwde sprinter het spoor op, waardoor er nu 1000 extra zitplaatsen in de tweede klas zijn gecreëerd.
NS heeft bij de provincies ontheffing aangevraagd om - zoals eerder aangekondigd - na de zomer met tijdelijke spitsbussen te kunnen gaan rijden van Amersfoort en Den Bosch naar de Utrechtse Uithof. Dat geldt ook spitsbussen vanaf de Brabantse steden Veghel, Waalwijk en Drunen naar Utrecht Centraal. De spitsbus Castricum - Krommenie - Amsterdam- gaat met zomerstop. Na de zomer wil NS deze proef weer opstarten met Amsterdam-Zuid als bestemming, in plaats van Amsterdam Sloterdijk.
De spitsbus Castricum – Amsterdam Sloterdijk was een proef om te zien of we de overlast van de drukke spits op die spoorlijn kunnen beperken. De reistijd is langer dan met de trein en slechts een enkeling maakt er dan ook gebruik van. Aanstaande vrijdag 27 mei rijdt deze spitsbus voorlopig voor het laatst. Deze komt na de zomer terug als NS toestemming krijgt om naar Amsterdam Zuid in plaats van Amsterdam Sloterdijk te rijden, zoals oorspronkelijk in de plannen was opgenomen. Daarmee kunnen reizigers vanuit Noord-Holland rechtstreeks naar Amsterdam-Zuid reizen.
Geen opmerkingen: