Rover-Haarlem: Maak van lijn 2 geen boemeltje!
Rover-Haarlem vreest dat de gemeenteraad opnieuw zal kiezen voor 30 km/u op de route van buslijn 2 tussen Haarlem Noord en het centrum. Beter is de knelpunten aan te pakken door een aantal straten veiliger in te richten, schrijft de Roverafdeling aan de gemeenteraad.
Buslijn 2 is een veelgebruikte stadsbus die de hele dag elke 10 minuten de inwoners van het hele westelijke deel van Haarlem Noord snel en comfortabel naar het station en verder brengt. Onderdeel van de route zijn de Meteoren- en Steenbokstraat, waar de raad denkt over verlaging van de snelheid naar 30 km/u. Eerder gebeurde dit al met de Velserstraat, ondanks negatief advies van het gemeentebestuur. Rover-Haarlem ziet er niets in om van de bus een boemeltje te maken.
“Het reisproduct wordt onaantrekkelijker en vertraging betekent meer kosten. Een minuut vertraging kost per jaar 100.000 euro voor Connexxion”, stelt Léon Tebbens van Rover-Haarlem. “Dat betekent bezuinigen op de dienstregeling. De lijn zal hierdoor in een negatieve spiraal gaan komen en uiteindelijk heb je dan veel meer auto’s door de wijk: elke halfvolle bus staat al gauw voor gemiddeld 25 auto’s in de spits.” Rover-Haarlem wijst de raadsleden erop dat Haarlem vanuit de provincie juist subsidie krijgt om de doorstroming van deze buslijn te verbeteren, zoals vastgesteld in de OV Visie.
Buslijn 2 is een veelgebruikte stadsbus die de hele dag elke 10 minuten de inwoners van het hele westelijke deel van Haarlem Noord snel en comfortabel naar het station en verder brengt. Onderdeel van de route zijn de Meteoren- en Steenbokstraat, waar de raad denkt over verlaging van de snelheid naar 30 km/u. Eerder gebeurde dit al met de Velserstraat, ondanks negatief advies van het gemeentebestuur. Rover-Haarlem ziet er niets in om van de bus een boemeltje te maken.
“Het reisproduct wordt onaantrekkelijker en vertraging betekent meer kosten. Een minuut vertraging kost per jaar 100.000 euro voor Connexxion”, stelt Léon Tebbens van Rover-Haarlem. “Dat betekent bezuinigen op de dienstregeling. De lijn zal hierdoor in een negatieve spiraal gaan komen en uiteindelijk heb je dan veel meer auto’s door de wijk: elke halfvolle bus staat al gauw voor gemiddeld 25 auto’s in de spits.” Rover-Haarlem wijst de raadsleden erop dat Haarlem vanuit de provincie juist subsidie krijgt om de doorstroming van deze buslijn te verbeteren, zoals vastgesteld in de OV Visie.
Geen opmerkingen: