Voorrang voor fiets op Sarphatistraat
Het grootste deel van de Sarphatistraat wordt een fietsstraat. De straat blijft bereikbaar voor auto’s die er moeten zijn, maar fietsers krijgen voorrang en meer ruimte. Ook gaat de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/u. De gemeente start begin juli een proef van vijf maanden om te zien of de maatregelen bijdragen aan meer verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer. De maatregelen gelden in het gebied tussen Alexanderplein en Weesperstraat en hebben geen effect op de bestaande situatie voor OV en voetgangers.
Wethouder Litjens (Verkeer en Vervoer): “De Sarphatistraat is een van de drukst befietste wegen in de stad, met aanzienlijk meer fietsers dan auto’s. Op sommige momenten wel acht keer zoveel. Dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je de fietser ook voorrang geeft. Ik vind het belangrijk dat de auto’s die gebruik moeten maken van de Sarphatistraat, dat gewoon kunnen blijven doen. Maar voor doorgaand verkeer geldt dat zij straks veel beter een andere route kunnen nemen. Dat is goed voor de doorstroming, de veiligheid en de leefbaarheid van de straat.”
Op een gemiddelde werkdag maken zo’n 17,500 fietser gebruik van de Sarphatistraat. De proef die tussen juli en december plaatsvindt, bestaat uit een aantal omkeerbare maatregelen, zoals het aanbrengen van verkeersborden en duidelijke wegmarkering. Het omvormen van de Sarphatistraat naar een fietsstraat heeft geen gevolgen voor het aantal parkeerplekken, de bomen en de breedte van stoep. Ook kunnen trams en taxi’s gewoon gebruik blijven maken van het verhoogde tramspoor, waar een maximum snelheid blijft gelden van 50 km/u.
Om zichtbaar te maken dat het een bijzondere straat betreft, met een bijzondere situatie, wordt in beide richtingen de weg volledig rood asfalt. Aan allebei de kanten van de fietsstraat komt belijning die de rijstrook visueel smaller maakt. Daarnaast komen er ongeveer elke 60 meter fietsvriendelijke drempels om de autosnelheid te beperken.
Door niet in te grijpen in de verkeerscirculatie en de straat dus niet af te sluiten voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer, zal geen sluipverkeer ontstaan in de omringende straten. De gemeente gaat de proef uitgebreid evalueren en betrekt daarbij ook uitdrukkelijk de ervaring en ideeën van de bewoners van de Sarphatistraat.
Wethouder Litjens (Verkeer en Vervoer): “De Sarphatistraat is een van de drukst befietste wegen in de stad, met aanzienlijk meer fietsers dan auto’s. Op sommige momenten wel acht keer zoveel. Dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je de fietser ook voorrang geeft. Ik vind het belangrijk dat de auto’s die gebruik moeten maken van de Sarphatistraat, dat gewoon kunnen blijven doen. Maar voor doorgaand verkeer geldt dat zij straks veel beter een andere route kunnen nemen. Dat is goed voor de doorstroming, de veiligheid en de leefbaarheid van de straat.”
Op een gemiddelde werkdag maken zo’n 17,500 fietser gebruik van de Sarphatistraat. De proef die tussen juli en december plaatsvindt, bestaat uit een aantal omkeerbare maatregelen, zoals het aanbrengen van verkeersborden en duidelijke wegmarkering. Het omvormen van de Sarphatistraat naar een fietsstraat heeft geen gevolgen voor het aantal parkeerplekken, de bomen en de breedte van stoep. Ook kunnen trams en taxi’s gewoon gebruik blijven maken van het verhoogde tramspoor, waar een maximum snelheid blijft gelden van 50 km/u.
Om zichtbaar te maken dat het een bijzondere straat betreft, met een bijzondere situatie, wordt in beide richtingen de weg volledig rood asfalt. Aan allebei de kanten van de fietsstraat komt belijning die de rijstrook visueel smaller maakt. Daarnaast komen er ongeveer elke 60 meter fietsvriendelijke drempels om de autosnelheid te beperken.
Door niet in te grijpen in de verkeerscirculatie en de straat dus niet af te sluiten voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer, zal geen sluipverkeer ontstaan in de omringende straten. De gemeente gaat de proef uitgebreid evalueren en betrekt daarbij ook uitdrukkelijk de ervaring en ideeën van de bewoners van de Sarphatistraat.
Geen opmerkingen: