Concept-vervoerplan RET 2020 naar gemeenten
De RET gaat in 2020, als de nieuwe busconcessie van start is gegaan, met 198 nieuwe bussen rijden. Deze zijn energiezuiniger en hebben een moderner interieur dan de bestaande bussen. 55 bussen zijn zelfs 100% zero emissie. Daarnaast worden de extra late metroritten op vrijdag en zaterdag vast onderdeel van de dienstregeling. Dit en meer staat in het concept-vervoerplan van de RET dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vandaag samen met de plannen van de andere vervoerders naar de 23 deelnemende gemeenten heeft gestuurd.
De RET neemt vanaf december dit jaar 55 volledig elektrische bussen en een deel van de 103 bestelde dieselhybride bussen in gebruik. In de maanden erna gaan de overige dieselhybrides rijden. De volledig elektrische bussen gaan rijden op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56 in Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam.
Zowel reizigers als de omgeving profiteren van het nieuwe materieel. Alle nieuwe bussen beschikken over een modern interieur, pinautomaten, USB-oplaadpunten en de mogelijkheid om met de barcode in- en uit te checken. De 55 zero emissie bussen zijn bovendien beduidend stiller en reduceren de uitstoot in de directe omgeving naar nul. Doordat de bussen opgeladen worden met groene stroom, is ook hun CO2-uitstoot lager. Vanaf 2020 kan deze nog verder dalen. De RET wil dan overschakelen naar groene stroom die regionaal is opgewekt.
De 103 dieselhybride euro-6-bussen kunnen op alle lijnen worden ingezet en gaan in elk geval rijden op de R-net lijnen over de ZoRo-busbaan vanaf station Rodenrijs naar Zoetermeer.
Ook deze bussen zijn beter voor het milieu: door de ingebouwde generator en de euro-6-technologie stoten ze tot 40 procent minder CO2 uit dan de huidige diesels. Naast de hybride bussen gaan er per 2019 veertig nieuwe euro-6 dieselbussen rijden, die 10 tot 20 procent zuiniger zijn dan de huidige diesels.
De weekendmetro biedt reizigers de mogelijkheid om vanaf diverse plekken op vrijdag- en zaterdagnacht een uur later op te stappen. De laatste vertrekmogelijkheden vanaf Beurs zijn rond 1:30 uur richting Rotterdam Centraal en Schiedam, rond 2:00 uur richting Slinge en Capelsebrug. Met een gemiddeld aantal reizigers per nacht van 1.600 in 2018 zijn de extra ritten een succes gebleken. Gezien dit succes blijft de weekendmetro op vrijdag en zaterdag waarschijnlijk in 2020 rijden. Dit wordt definitief zodra alle deelnemende gemeenten hiermee hebben ingestemd.
De gemeenten hebben nu enkele weken de tijd om te komen met een reactie richting de MRDH. Inwoners en reizigers kunnen in die periode met vragen en opmerkingen over de plannen terecht bij hun gemeente. Daarna beoordeelt de MRDH samen met de vervoerders de reacties en legt ze de vervoerplannen samen met de Nota van Reactie op woensdag 10 juli ter goedkeuring voor aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit, waarin alle 23 MRDH-gemeenten vertegenwoordigd zijn. In de Nota van Reactie wordt beargumenteerd ze waarom welke aanbevelingen (niet) worden overgenomen.
De RET neemt vanaf december dit jaar 55 volledig elektrische bussen en een deel van de 103 bestelde dieselhybride bussen in gebruik. In de maanden erna gaan de overige dieselhybrides rijden. De volledig elektrische bussen gaan rijden op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56 in Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam.
Zowel reizigers als de omgeving profiteren van het nieuwe materieel. Alle nieuwe bussen beschikken over een modern interieur, pinautomaten, USB-oplaadpunten en de mogelijkheid om met de barcode in- en uit te checken. De 55 zero emissie bussen zijn bovendien beduidend stiller en reduceren de uitstoot in de directe omgeving naar nul. Doordat de bussen opgeladen worden met groene stroom, is ook hun CO2-uitstoot lager. Vanaf 2020 kan deze nog verder dalen. De RET wil dan overschakelen naar groene stroom die regionaal is opgewekt.
De 103 dieselhybride euro-6-bussen kunnen op alle lijnen worden ingezet en gaan in elk geval rijden op de R-net lijnen over de ZoRo-busbaan vanaf station Rodenrijs naar Zoetermeer.
Ook deze bussen zijn beter voor het milieu: door de ingebouwde generator en de euro-6-technologie stoten ze tot 40 procent minder CO2 uit dan de huidige diesels. Naast de hybride bussen gaan er per 2019 veertig nieuwe euro-6 dieselbussen rijden, die 10 tot 20 procent zuiniger zijn dan de huidige diesels.
De weekendmetro biedt reizigers de mogelijkheid om vanaf diverse plekken op vrijdag- en zaterdagnacht een uur later op te stappen. De laatste vertrekmogelijkheden vanaf Beurs zijn rond 1:30 uur richting Rotterdam Centraal en Schiedam, rond 2:00 uur richting Slinge en Capelsebrug. Met een gemiddeld aantal reizigers per nacht van 1.600 in 2018 zijn de extra ritten een succes gebleken. Gezien dit succes blijft de weekendmetro op vrijdag en zaterdag waarschijnlijk in 2020 rijden. Dit wordt definitief zodra alle deelnemende gemeenten hiermee hebben ingestemd.
De gemeenten hebben nu enkele weken de tijd om te komen met een reactie richting de MRDH. Inwoners en reizigers kunnen in die periode met vragen en opmerkingen over de plannen terecht bij hun gemeente. Daarna beoordeelt de MRDH samen met de vervoerders de reacties en legt ze de vervoerplannen samen met de Nota van Reactie op woensdag 10 juli ter goedkeuring voor aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit, waarin alle 23 MRDH-gemeenten vertegenwoordigd zijn. In de Nota van Reactie wordt beargumenteerd ze waarom welke aanbevelingen (niet) worden overgenomen.
Geen opmerkingen: