De Lijn start procedure voor de verdere vergroening van het openbaar vervoer
Vervoersorganisatie De Lijn publiceerde onlangs het selectiedossier voor de levering van 970 elektrische bussen en de bijhorende installaties. Deze elektrische bussen zijn de echte eerste grote stap om de stadskernen tegen 2025 emissievrij te bedienen.
Het gaat om een investering van meer dan 1 miljard euro. De eerste e-bussen van De Lijn kunnen gefaseerd in beeld komen tussen 2023 en 2025.
Op dit moment bestaat het voertuigenpark van De Lijn uit verschillende types bussen. Binnen de opdracht van de e-bussen worden gelijkaardige types voorzien: standaardbussen, gelede bussen, citybussen en kleine of microbussen. Deze verschillende types zijn nodig om in te spelen op de specifieke noden en mogelijkheden van de verschillende centrumsteden en de Vlaamse rand rond Brussel. Een e-bus maakt quasi geen lawaai. Daarom zullen alle voertuigen voor de veiligheid voorzien worden van een bel, zoals bij een tram.
De stelplaatsen van De Lijn zullen het uitgangspunt zijn om van daaruit het verdere netwerk met e-bussen uit te bouwen. Daarnaast streeft De Lijn er ook naar om op andere strategisch gekozen locaties laadinfrastructuur te installeren. Vanaf 2020 zal De Lijn samen met de steden en gemeentes zoeken naar locaties voor de laadinfrastructuur in en rond de centrumsteden. Voor dit project zal er ook nauw samengewerkt worden met de steden en gemeentes, de exploitanten, de distributienetbeheerders en andere partners.
Het gaat om een investering van meer dan 1 miljard euro. De eerste e-bussen van De Lijn kunnen gefaseerd in beeld komen tussen 2023 en 2025.
Op dit moment bestaat het voertuigenpark van De Lijn uit verschillende types bussen. Binnen de opdracht van de e-bussen worden gelijkaardige types voorzien: standaardbussen, gelede bussen, citybussen en kleine of microbussen. Deze verschillende types zijn nodig om in te spelen op de specifieke noden en mogelijkheden van de verschillende centrumsteden en de Vlaamse rand rond Brussel. Een e-bus maakt quasi geen lawaai. Daarom zullen alle voertuigen voor de veiligheid voorzien worden van een bel, zoals bij een tram.
De stelplaatsen van De Lijn zullen het uitgangspunt zijn om van daaruit het verdere netwerk met e-bussen uit te bouwen. Daarnaast streeft De Lijn er ook naar om op andere strategisch gekozen locaties laadinfrastructuur te installeren. Vanaf 2020 zal De Lijn samen met de steden en gemeentes zoeken naar locaties voor de laadinfrastructuur in en rond de centrumsteden. Voor dit project zal er ook nauw samengewerkt worden met de steden en gemeentes, de exploitanten, de distributienetbeheerders en andere partners.
Geen opmerkingen: