Voorjaar 2020 grote spoorwerkzaamheden Groningen
Komende jaren werkt ProRail aan grootschalige aanpassingen en verbeteringen op en rond station Groningen: project Groningen Spoorzone. Van 6 mei tot en met 3 juni 2020 werken we bijvoorbeeld aan spooruitbreiding tussen Groningen en Haren. Het zijn werkzaamheden om reizigers per trein, bus, fiets en te voet in de toekomst nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming te laten bereiken.
Om station Groningen klaar te maken voor de toekomst gaat het de komende jaren volledig op de schop. Het parkeerterrein voor treinen moet daarom verhuizen. Treinen parkeren vanaf juni 2020 bij het al bijna afgebouwde terrein bij De Vork.
Om extra treinverkeer in de toekomst mogelijk te maken komt er bovendien een extra spoor. Nu lopen er nog drie, straks zijn er vier sporen tussen station Groningen en De Vork (4 kilometer nieuw spoor). De bovenleiding wordt vervangen, over een afstand van 6,5 kilometer, evenals het complete beveiligingssysteem.
Station Europapark krijgt er een perron bij. Bovendien legt ProRail een keervoorziening aan, zodat treinen hier binnen kunnen komen, kunnen omkeren en weer kunnen vertrekken. Daardoor hoeft het alternatief vervoer bij toekomstige werkzaamheden niet helemaal naar Assen door te rijden en neemt de hinder voor treinreizigers af.
Het overgrote deel van het werk, in de periode van 28,5 dagen, gebeurt aan één kant van het station in de richting van Haren. Van de weekenden gebruiken we er twee (9/10 mei en 16/17 mei) om onder andere de beveiliging van het spoor bij het station aan te passen. Station Groningen is dan helemaal niet bereikbaar per trein. Er rijden bussen.
Om station Groningen klaar te maken voor de toekomst gaat het de komende jaren volledig op de schop. Het parkeerterrein voor treinen moet daarom verhuizen. Treinen parkeren vanaf juni 2020 bij het al bijna afgebouwde terrein bij De Vork.
Om extra treinverkeer in de toekomst mogelijk te maken komt er bovendien een extra spoor. Nu lopen er nog drie, straks zijn er vier sporen tussen station Groningen en De Vork (4 kilometer nieuw spoor). De bovenleiding wordt vervangen, over een afstand van 6,5 kilometer, evenals het complete beveiligingssysteem.
Station Europapark krijgt er een perron bij. Bovendien legt ProRail een keervoorziening aan, zodat treinen hier binnen kunnen komen, kunnen omkeren en weer kunnen vertrekken. Daardoor hoeft het alternatief vervoer bij toekomstige werkzaamheden niet helemaal naar Assen door te rijden en neemt de hinder voor treinreizigers af.
Het overgrote deel van het werk, in de periode van 28,5 dagen, gebeurt aan één kant van het station in de richting van Haren. Van de weekenden gebruiken we er twee (9/10 mei en 16/17 mei) om onder andere de beveiliging van het spoor bij het station aan te passen. Station Groningen is dan helemaal niet bereikbaar per trein. Er rijden bussen.
Geen opmerkingen: