Vanaf december 2020 sneltrein tussen Groningen en Winschoten
Vanaf december 2020 rijden er tussen Groningen en Winschoten in de spits extra sneltreinen. Door de extra treinen worden de reizigers meer over de treinen verspreid. De reistijd wordt negen minuten korter en de kans op een zitplaats neemt toe.
Om de sneltrein te kunnen laten rijden, zijn aanpassingen aan het spoor en de stations nodig. Zo worden tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek de seinen aangepast. Hierdoor kunnen treinen op kortere afstand van elkaar rijden. Op station Zuidbroek worden oude sporen verwijderd en worden de perrons verlengd. Het middenperron wordt verbreed. Ook komen er nieuwe wissels. Die zorgen ervoor dat de doorgaande treinen minder af hoeven te remmen.
De extra sneltreinen stoppen op station Groningen, Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten. Op station Scheemda kruisen de treinen elkaar. Het huidige middenperron is te smal voor het verwachte aantal reizigers; daarom wordt er aan de noordkant van het spoor een nieuw perron aangelegd. Het huidige middenperron wordt verlengd, zodat er langere treinen kunnen rijden. Bij het bestaande overpad naar het perron komen spoorbomen om het oversteken veiliger te maken.
De beveiliging op de overwegen op het traject tussen Groningen en Winschoten wordt ook verbeterd. Dit gebeurt onder meer bij de Noorderzanddijk in Groningen, in Hoogezand en in Scheemda.
Om de sneltrein te kunnen laten rijden, zijn aanpassingen aan het spoor en de stations nodig. Zo worden tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek de seinen aangepast. Hierdoor kunnen treinen op kortere afstand van elkaar rijden. Op station Zuidbroek worden oude sporen verwijderd en worden de perrons verlengd. Het middenperron wordt verbreed. Ook komen er nieuwe wissels. Die zorgen ervoor dat de doorgaande treinen minder af hoeven te remmen.
De extra sneltreinen stoppen op station Groningen, Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten. Op station Scheemda kruisen de treinen elkaar. Het huidige middenperron is te smal voor het verwachte aantal reizigers; daarom wordt er aan de noordkant van het spoor een nieuw perron aangelegd. Het huidige middenperron wordt verlengd, zodat er langere treinen kunnen rijden. Bij het bestaande overpad naar het perron komen spoorbomen om het oversteken veiliger te maken.
De beveiliging op de overwegen op het traject tussen Groningen en Winschoten wordt ook verbeterd. Dit gebeurt onder meer bij de Noorderzanddijk in Groningen, in Hoogezand en in Scheemda.
Geen opmerkingen: