Reizigers gezocht voor eerste testrit in automatisch bestuurde trein
De automatisch bestuurde trein, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, reed al een aantal testritten zonder reizigers. Nu wil ProRail onderzoeken hoe reizigers het rijden onder ATO ervaren. Wat merken reizigers er bijvoorbeeld van als een automatisch bestuurde trein optrekt en remt?
De ritten vinden plaats op donderdag 13, vrijdag 14, zaterdag 15, zondag 16 en maandag 17 februari tussen 20.00 en 24.00 uur. Per testrit is plek voor vijftig reizigers, dus wees er snel bij. De ATO-trein vertrekt van station Groningen en rijdt twee maal heen en weer naar station Buitenpost. De afgelopen maanden voerden we op dit traject al diverse ATO-testen uit zonder reizigers.
De testen zijn bewust in de avond. Dan rijden er minder reguliere treinen en is er dus meer ruimte op het spoor. ProRail voert de testritten uit in samenwerking met vervoerder Arriva, de provincie Groningen en Stadler. Stadler is als partner verantwoordelijk voor de ATO-techniek.
Het wordt steeds drukker op het spoor. Dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn. Geautomatiseerd rijden zorgt er namelijk voor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. En dit maakt meer treinverkeer mogelijk. Meer weten over ATO? Lees hier verder.
De ritten vinden plaats op donderdag 13, vrijdag 14, zaterdag 15, zondag 16 en maandag 17 februari tussen 20.00 en 24.00 uur. Per testrit is plek voor vijftig reizigers, dus wees er snel bij. De ATO-trein vertrekt van station Groningen en rijdt twee maal heen en weer naar station Buitenpost. De afgelopen maanden voerden we op dit traject al diverse ATO-testen uit zonder reizigers.
De testen zijn bewust in de avond. Dan rijden er minder reguliere treinen en is er dus meer ruimte op het spoor. ProRail voert de testritten uit in samenwerking met vervoerder Arriva, de provincie Groningen en Stadler. Stadler is als partner verantwoordelijk voor de ATO-techniek.
Het wordt steeds drukker op het spoor. Dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn. Geautomatiseerd rijden zorgt er namelijk voor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. En dit maakt meer treinverkeer mogelijk. Meer weten over ATO? Lees hier verder.
Geen opmerkingen: