NS legt dienstregeling 2021 voor aan regionale overheden en reizigersorganisaties
NS legt haar plannen voor de dienstregeling 2021 voor aan regionale overheden en reizigersorganisaties. De binnenlandse veranderingen zijn overigens bescheiden: voor ongeveer 99 procent van de reizigers verandert er nauwelijks iets. Vorig jaar was dat 95 procent.
Er staan vooral een aantal regionale verbeteringen in de plannen. Zo verbetert de overstap voor Sprinterreizigers in Tiel en in Baarn. Ook komen er zondags meer Sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch. Internationaal zijn er een paar opvallende veranderingen. NS gaat vaker naar Londen rijden en enkele populaire Thalys-treinen naar Brussel en Parijs worden langer. De reistijd van een aantal treinen naar Berlijn wordt 10 minuten verkort. Ook start de nachttrein naar Wenen. De dienstregeling 2021 gaat zondag 13 december 2020 in.
Op het drukke spoor hebben voordelen voor grote groepen reizigers, ook vaak nadelen voor andere groepen reizigers. In de plannen gaan naar verwachting 3500 reizigers er in reistijd op vooruit, van wie er 1000 meer dan 10 minuten sneller zullen zijn. Ongeveer 3000 reizigers hebben een langere reistijd, waarvan zo’n 400 reizigers meer dan 10 minuten langer.
Dankzij nieuwe infrastructuur rond Geldermalsen kan NS de overstap in Tiel van de Sprinter uit Utrecht op de Sprinter van Arriva naar Arnhem verbeteren. Dat geldt ook voor de tegenovergestelde richting. NS kan hier de overstaptijd van 24 naar 12 minuten verkorten, een belangrijke wens van reizigers en de regionale overheden. Nadeel is wel dat de reistijd tussen Utrecht en Tiel 2 Ã 3 minuten langer wordt.
De overstaptijd tussen de Sprinters in Baarn bedraagt bijna een half uur. Dankzij nieuwe infrastructuur kunnen de Sprinters tussen Naarden-Bussum en Baarn sneller rijden. Hierdoor kan NS op station Baarn een korte overstap van enkele minuten creëren met de Sprinter uit Soest en Den Dolder. Door het enkelspoor tussen Den Dolder en Baarn kan NS deze snelle overstap helaas slechts in één richting aanbieden. Ook wordt de reistijd tussen Baarn en Utrecht door de betere aansluiting – in één richting - wel drie minuten langer. NS stelt voor om de betere overstap in de spitsrichting aan te bieden, zodat zoveel mogelijk forensen hier voordeel van hebben. In de ochtendspits voor de reizigers in de richting van Amsterdam en in de middagspits in de richting Soest en Den Dolder.
NS wil de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn verkorten. Als eerste stap kan de reistijd in 2021 10 minuten sneller aan de Nederlandse zijde van de grens. Aan de Duitse zijde zijn er in 2021 nog geen mogelijkheden, zo heeft Deutsche Bahn laten weten. Infrabeheerder ProRail wil graag meewerken door ruimte voor goederentreinen ter beschikking te stellen aan de IC Berlijn. Afhankelijk van de manier waarop ProRail het spoor gaat toewijzen, kan NS in 2021 3 tot 5 dagelijkse treinen versnellen. De snellere treinen kunnen op de terugreis van Berlijn naar Amsterdam niet meer stoppen in Apeldoorn. In plaats daarvan gaat NS op deze tijden een extra binnenlandse Intercity rijden tussen Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Hilversum en Amsterdam.
Er staan vooral een aantal regionale verbeteringen in de plannen. Zo verbetert de overstap voor Sprinterreizigers in Tiel en in Baarn. Ook komen er zondags meer Sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch. Internationaal zijn er een paar opvallende veranderingen. NS gaat vaker naar Londen rijden en enkele populaire Thalys-treinen naar Brussel en Parijs worden langer. De reistijd van een aantal treinen naar Berlijn wordt 10 minuten verkort. Ook start de nachttrein naar Wenen. De dienstregeling 2021 gaat zondag 13 december 2020 in.
Op het drukke spoor hebben voordelen voor grote groepen reizigers, ook vaak nadelen voor andere groepen reizigers. In de plannen gaan naar verwachting 3500 reizigers er in reistijd op vooruit, van wie er 1000 meer dan 10 minuten sneller zullen zijn. Ongeveer 3000 reizigers hebben een langere reistijd, waarvan zo’n 400 reizigers meer dan 10 minuten langer.
Dankzij nieuwe infrastructuur rond Geldermalsen kan NS de overstap in Tiel van de Sprinter uit Utrecht op de Sprinter van Arriva naar Arnhem verbeteren. Dat geldt ook voor de tegenovergestelde richting. NS kan hier de overstaptijd van 24 naar 12 minuten verkorten, een belangrijke wens van reizigers en de regionale overheden. Nadeel is wel dat de reistijd tussen Utrecht en Tiel 2 Ã 3 minuten langer wordt.
De overstaptijd tussen de Sprinters in Baarn bedraagt bijna een half uur. Dankzij nieuwe infrastructuur kunnen de Sprinters tussen Naarden-Bussum en Baarn sneller rijden. Hierdoor kan NS op station Baarn een korte overstap van enkele minuten creëren met de Sprinter uit Soest en Den Dolder. Door het enkelspoor tussen Den Dolder en Baarn kan NS deze snelle overstap helaas slechts in één richting aanbieden. Ook wordt de reistijd tussen Baarn en Utrecht door de betere aansluiting – in één richting - wel drie minuten langer. NS stelt voor om de betere overstap in de spitsrichting aan te bieden, zodat zoveel mogelijk forensen hier voordeel van hebben. In de ochtendspits voor de reizigers in de richting van Amsterdam en in de middagspits in de richting Soest en Den Dolder.
NS wil de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn verkorten. Als eerste stap kan de reistijd in 2021 10 minuten sneller aan de Nederlandse zijde van de grens. Aan de Duitse zijde zijn er in 2021 nog geen mogelijkheden, zo heeft Deutsche Bahn laten weten. Infrabeheerder ProRail wil graag meewerken door ruimte voor goederentreinen ter beschikking te stellen aan de IC Berlijn. Afhankelijk van de manier waarop ProRail het spoor gaat toewijzen, kan NS in 2021 3 tot 5 dagelijkse treinen versnellen. De snellere treinen kunnen op de terugreis van Berlijn naar Amsterdam niet meer stoppen in Apeldoorn. In plaats daarvan gaat NS op deze tijden een extra binnenlandse Intercity rijden tussen Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Hilversum en Amsterdam.
Geen opmerkingen: