Reizigers testen automatisch bestuurde trein
Woensdagochtend maakten zo’n vijftig treinreizigers voor het eerst een rit in een automatisch bestuurde trein. De trein reed tussen Groningen en Zuidhorn.
Van 13 tot en met 17 februari rijden nog eens 250 testers mee met testritten tussen Groningen en Buitenpost. De testritten geven belangrijke informatie over hoe reizigers het rijden met een automatisch bestuurde trein (ATO) beleven.
De verwachting is dat de ATO-techniek kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden. In Groningen zijn veel baanvakken enkelsporig, dat betekent dat treinen elkaar niet kunnen kruisen en dat beperkt de capaciteit op het spoor. Met deze techniek kunnen treinen in de toekomst dichter op elkaar rijden.
Op gebied van duurzaamheid is een automatisch bestuurde trein ook interessant. Automatisch bestuurde treinen rijden energiezuiniger.
Van 13 tot en met 17 februari rijden nog eens 250 testers mee met testritten tussen Groningen en Buitenpost. De testritten geven belangrijke informatie over hoe reizigers het rijden met een automatisch bestuurde trein (ATO) beleven.
De verwachting is dat de ATO-techniek kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden. In Groningen zijn veel baanvakken enkelsporig, dat betekent dat treinen elkaar niet kunnen kruisen en dat beperkt de capaciteit op het spoor. Met deze techniek kunnen treinen in de toekomst dichter op elkaar rijden.
Op gebied van duurzaamheid is een automatisch bestuurde trein ook interessant. Automatisch bestuurde treinen rijden energiezuiniger.
Geen opmerkingen: