Concessie voor het hoofdrailnet ook na 2024 bij NS
Treinreizigers zijn ook na 2024 verzekerd van vervoer met NS. Het kabinet heeft besloten de concessie voor het hoofdrailnet ook na 2024 aan NS toe te kennen, wanneer de huidige concessie afloopt.
Het kabinet is van plan om de sprinterdienst Zwolle – Leeuwarden in 2025 van het hoofdrailnet te snijden. De sprinters tussen Groningen en Zwolle blijven voorlopig in handen van de Nederlandse Spoorwegen,
Arriva, dat het regionale treinverkeer in Groningen en Friesland verzorgt, was geïnteresseerd in het uitvoeren van de sprinterdienst tussen Groningen en Zwolle.
De lijnen Zwolle – Groningen en Apeldoorn – Enschede gaan mogelijk in een later stadium wel op in bestaande regionale concessies, als dit een verbetering voor de reiziger oplevert. Voor de verbinding Dordrecht – Breda is al duidelijk dat die meerwaarde er niet is. Deze lijn wordt dan ook niet gedecentraliseerd.
Daarnaast wil het kabinet meer marktwerking voor internationale verbindingen. Bedrijven kunnen dan gebruikmaken van de vrije ruimte op het spoor en rijden zonder concessie. De komende periode wordt nader onderzocht welke internationale verbindingen zo tot stand kunnen komen. Het binnenlands vervoer over de HSL-Zuid blijft onderdeel van het hoofdrailnet.
Stations worden samen met ProRail, NS en de sector verder verbeterd door middel van een Stationsagenda. Het besluit over de ordening op het spoor is omvangrijk en kent wat NS betreft een aantal aandachtspunten.
Het kabinet is van plan om de sprinterdienst Zwolle – Leeuwarden in 2025 van het hoofdrailnet te snijden. De sprinters tussen Groningen en Zwolle blijven voorlopig in handen van de Nederlandse Spoorwegen,
Arriva, dat het regionale treinverkeer in Groningen en Friesland verzorgt, was geïnteresseerd in het uitvoeren van de sprinterdienst tussen Groningen en Zwolle.
De lijnen Zwolle – Groningen en Apeldoorn – Enschede gaan mogelijk in een later stadium wel op in bestaande regionale concessies, als dit een verbetering voor de reiziger oplevert. Voor de verbinding Dordrecht – Breda is al duidelijk dat die meerwaarde er niet is. Deze lijn wordt dan ook niet gedecentraliseerd.
Daarnaast wil het kabinet meer marktwerking voor internationale verbindingen. Bedrijven kunnen dan gebruikmaken van de vrije ruimte op het spoor en rijden zonder concessie. De komende periode wordt nader onderzocht welke internationale verbindingen zo tot stand kunnen komen. Het binnenlands vervoer over de HSL-Zuid blijft onderdeel van het hoofdrailnet.
Stations worden samen met ProRail, NS en de sector verder verbeterd door middel van een Stationsagenda. Het besluit over de ordening op het spoor is omvangrijk en kent wat NS betreft een aantal aandachtspunten.
Geen opmerkingen: