Haarlem maakt OV plannen
De provincie Noord-Holland en gemeente Haarlem maken plannen voor drie OV-knooppunten.
Met 10.000 nieuwe woningen in Haarlem neemt de drukte toe met meer mensen, meer verkeer en meer bedrijvigheid. Om deze groei op te vangen en snel van deur tot deur te laten reizen, is het belangrijk dat deze knooppunten optimaal worden ingericht.
Er zijn daarom nieuwe plannen opgesteld voor stationsgebied Haarlem, het gebied Haarlem Oostpoort (bij station Spaarnwoude) en een nieuw knooppunt buiten het centrum; Haarlem Nieuw-Zuid. Hieronder zijn enkele ontwikkelingen per OV-kooppunt genoemd.
Bij station Haarlem komt openbaar vervoer, werken, wonen en verblijven in een aantrekkelijk en veilig stationsgebied samen. Om te zorgen dat station Haarlem een bereikbare plek blijft, is een concept Toekomstvisie stationsgebied Haarlem 2020-2040 opgesteld. Daarin staat dat het stationsgebied een levendige plek voor iedereen moet zijn. Daarnaast krijgen voetgangers en fietsers voorrang, kun je makkelijk overstappen van bus op trein, worden de bolwerken in Haarlem met de binnenstad verbonden en houden we rekening in de plannen met klimaatverandering.
Bij station Spaarnwoude is het gebied Haarlem Oostpoort aangewezen als ‘ontwikkelzone’. Dit wil zeggen dat er voor dit gebied rondom station Spaarnwoude plannen zijn voor wonen, werken en recreëren. Daarmee wordt Oostpoort de nieuwe stadsentree van Haarlem. Er worden circa 1100 nieuwe woningen gebouwd, maar ook kantoren en voorzieningen als scholen en winkels. Daarnaast wordt het station ingericht als Buitenpoort, zodat het voor dagjesmensen makkelijk herkenbaar is als startpunt van hun activiteiten in recreatiegebied Veerplas, zoals een wandeling. Ook wordt onderzocht of de P+R (parkeer- en reisvoorziening) moet worden uitgebreid, zodat reiziger makkelijk kunnen overtappen van auto op trein.
Daarnaast wordt onderzocht hoe busroutes efficiënter kunnen. Tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam-Zuid zijn nu al Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbindingen (HOV); oftewel zeer snelle busverbindingen. Onderzocht wordt hoe het aantal reizigers groeit op lange termijn, hoe de groei opgevangen kan worden en of er op lange termijn een alternatief vervoersmiddel, zoals tram of lightrail nodig is.
Met 10.000 nieuwe woningen in Haarlem neemt de drukte toe met meer mensen, meer verkeer en meer bedrijvigheid. Om deze groei op te vangen en snel van deur tot deur te laten reizen, is het belangrijk dat deze knooppunten optimaal worden ingericht.
Er zijn daarom nieuwe plannen opgesteld voor stationsgebied Haarlem, het gebied Haarlem Oostpoort (bij station Spaarnwoude) en een nieuw knooppunt buiten het centrum; Haarlem Nieuw-Zuid. Hieronder zijn enkele ontwikkelingen per OV-kooppunt genoemd.
Bij station Haarlem komt openbaar vervoer, werken, wonen en verblijven in een aantrekkelijk en veilig stationsgebied samen. Om te zorgen dat station Haarlem een bereikbare plek blijft, is een concept Toekomstvisie stationsgebied Haarlem 2020-2040 opgesteld. Daarin staat dat het stationsgebied een levendige plek voor iedereen moet zijn. Daarnaast krijgen voetgangers en fietsers voorrang, kun je makkelijk overstappen van bus op trein, worden de bolwerken in Haarlem met de binnenstad verbonden en houden we rekening in de plannen met klimaatverandering.
Bij station Spaarnwoude is het gebied Haarlem Oostpoort aangewezen als ‘ontwikkelzone’. Dit wil zeggen dat er voor dit gebied rondom station Spaarnwoude plannen zijn voor wonen, werken en recreëren. Daarmee wordt Oostpoort de nieuwe stadsentree van Haarlem. Er worden circa 1100 nieuwe woningen gebouwd, maar ook kantoren en voorzieningen als scholen en winkels. Daarnaast wordt het station ingericht als Buitenpoort, zodat het voor dagjesmensen makkelijk herkenbaar is als startpunt van hun activiteiten in recreatiegebied Veerplas, zoals een wandeling. Ook wordt onderzocht of de P+R (parkeer- en reisvoorziening) moet worden uitgebreid, zodat reiziger makkelijk kunnen overtappen van auto op trein.
Daarnaast wordt onderzocht hoe busroutes efficiënter kunnen. Tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam-Zuid zijn nu al Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbindingen (HOV); oftewel zeer snelle busverbindingen. Onderzocht wordt hoe het aantal reizigers groeit op lange termijn, hoe de groei opgevangen kan worden en of er op lange termijn een alternatief vervoersmiddel, zoals tram of lightrail nodig is.
Geen opmerkingen: