68 procent van fietsers wil liever een e-bike dan een scooter
Uit onderzoek van Pricewise onder 500 Nederlanders blijkt dat maar liefst 68 procent eerder een e-bike zou kopen dan een scooter. Ook op andere vlakken komt de e-bike in 2022 goed uit de verf.
In 2021 was de elektrische fiets razendpopulair. In het onderzoek van Pricewise kwam aan bod wat de redenen van e-bikebezitters waren om een e-bike te kopen. Vooral de snelheid van een e-bike en de inspanning die het vergt in vergelijking met een normale fiets werden als redenen genoemd om een e-bike te kopen.
Een mogelijke reden om eerder voor een e-bike te kiezen ten opzichte van een snorfiets, is de verwachte helmplicht voor snorfietsers per 1 januari 2023. Voor een bromfiets en motorfiets is deze helmplicht er al, maar vanaf 1 januari 2023 geldt dit mogelijk dus voor alle scooters. Bezitters van een reguliere e-bike met trapondersteuning van maximaal 25 km/u hoeven deze helmplicht vooralsnog niet te verwachten.
Het stoffige imago van de e-bike maakt plaats voor een hipper imago. Zo zou van de millennials met een fiets de meerderheid (66%) eerder een e-bike nemen dan een scooter. Verder is meer dan de helft (52%) van de millennials met een fiets het oneens met de stelling dat een e-bike meer iets voor 50-plussers is.
In 2021 was de elektrische fiets razendpopulair. In het onderzoek van Pricewise kwam aan bod wat de redenen van e-bikebezitters waren om een e-bike te kopen. Vooral de snelheid van een e-bike en de inspanning die het vergt in vergelijking met een normale fiets werden als redenen genoemd om een e-bike te kopen.
Een mogelijke reden om eerder voor een e-bike te kiezen ten opzichte van een snorfiets, is de verwachte helmplicht voor snorfietsers per 1 januari 2023. Voor een bromfiets en motorfiets is deze helmplicht er al, maar vanaf 1 januari 2023 geldt dit mogelijk dus voor alle scooters. Bezitters van een reguliere e-bike met trapondersteuning van maximaal 25 km/u hoeven deze helmplicht vooralsnog niet te verwachten.
Het stoffige imago van de e-bike maakt plaats voor een hipper imago. Zo zou van de millennials met een fiets de meerderheid (66%) eerder een e-bike nemen dan een scooter. Verder is meer dan de helft (52%) van de millennials met een fiets het oneens met de stelling dat een e-bike meer iets voor 50-plussers is.
Geen opmerkingen: