Ads Top

Nieuwe ICE treinen tussen Nederland en Duitsland

Voortaan stappen treinreizigers tussen Amsterdam en Frankfurt in de nieuwe ICE-treinen. Deze hogesnelheidstreinen (ook wel bekend als de ICE 3neo) vervangen vanaf vandaag alle oude treinen op dit traject.

ICE International rijdt 7 keer per dag vanaf Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal en Arnhem Centraal naar Keulen en Frankfurt. Ook de dagelijkse ICE-verbinding naar Basel wordt vervangen door de nieuwe trein. Tot en met 15 juli rijdt deze trein tot Basel. Vanaf 2025 willen NS en DB dagelijks een ICE naar München rijden.

De nieuwe treinen lijken aan de buitenkant op de inmiddels ruim 20 jaar oude bekende wit met rode treinen. De nieuwe treinen zijn echter een doorontwikkeling van hun voorgangers en zijn aan de binnenkant sterk verbeterd. Zowel op het gebied van comfort als de techniek onder de motorkap.  

De nieuwe trein heeft 439 zitplaatsen, waarvan 340 in de tweede klas en 99 in de eerste klas. Elke stoel heeft een tablethouder en stopcontact. Er is in deze ICE meer ruimte voor bagage. De trein heeft meer deuren, waardoor in- en uitstappen sneller gaat. Voor reizigers met een beperking zijn er speciale voorzieningen, zoals een ingebouwde rolstoellift en klikgeluiden bij de deur voor slechtzienden. De ramen van de nieuwe trein houden zonlicht buiten, maar laten het mobiele telefoonsignaal beter door dan voorheen.

NS heeft 54 machinisten en 82 trainmanagers speciaal opgeleid voor de komst van de nieuwe treinen. De opleiding vond plaats in Keulen. Zij leerden onder meer hoe ze de nieuwe trein gereed kunnen maken voor vertrek en hoe alle nieuwe systemen werken. NS-collega's werken samen met hun Duitse collega's op de trein.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.