Ads Top

Provinciale Staten investeren 4 miljoen euro in OV-hubs Overijssel

Bundel verschillende soorten vervoer op één plek, daardoor stap je vlotter over op OV of leenfiets en ben je sneller op je bestemming. Dat is de kern van de pilot die Gedeputeerde Staten (GS) wil starten om Overijssel beter bereikbaar te maken.

GS vroegen daarom aan Provinciale Staten (PS) in te stemmen met een investering van 4 miljoen euro. PS waren niet snel overtuigd. Zo betwijfelden Statenleden de meerwaarde van de pilot. En wat als de pilot mislukt? Blijft Overijssel dan net zo bereikbaar zoals het nu is? Dit persbericht beschrijft op hoofdlijnen hoe PS uiteindelijk tot een besluit kwamen in de Provinciale Statenvergadering van 29 mei 2024.

Gedeputeerde Staten (GS) vroegen PS om voor de aanpak van hubs deze coalitieperiode 4 miljoen euro beschikbaar te stellen. Hiervan gaat 3,5 miljoen euro naar de (door)ontwikkeling van hublocaties. Voor de monitoring, evaluatie, overkoepelend onderzoek en advies en overheadkosten reserveren GS de overige half miljoen euro. Het investeringsvoorstel noemt locaties en kondigt aan dat eind 2026 de pilot wordt geëvalueerd. De uitkomst hiervan wordt begin 2027 aan PS aangeboden.

Volgens het Investeringsvoorstel aanpak van hubs in Verwijst naar een andere websiteOverijsselis een hub zowel een overstaplocatie als een aantrekkelijke plek met voorzieningen: ‘Elk station of halte is in principe een overstaplocatie: het is mogelijk om te voet, met de fiets en vaak ook met auto te komen en met het OV verder te reizen of andersom’. Hoe de hub wordt ingericht en welke voorzieningen worden geboden, hangt volgens GS onder andere af van de locatie, de behoefte van de omgeving en de verschillende mobiliteitsnetwerken die worden verknoopt. Het opzetten van hubs vraagt volgens GS altijd maatwerk.

Voordat in de Provinciale Statenvergadering van 29 mei er een definitief besluit kon worden genomen, lieten de Statenleden zich eerst informeren over het investeringsvoorstel tijdens een infosessie op 3 april. Tijdens een infosessie worden Statenleden geïnformeerd en mogen zij enkel technische vragen stellen. Dit zijn inhoudelijke vragen die Statenleden helpen om een duidelijk beeld te vormen over het investeringsvoorstel. Tijdens de infosessie ziet de voorzitter er daarom op toe dat er bijvoorbeeld geen politieke mening van betrokken ambtenaren wordt gevraagd. Statenlid Gert Brommer is voorzitter van de Statencommissie Verkeer en Vervoer en zat de infosessie voor.

Tijdens deze infosessie gaven ambtenaren een presentatie aan leden van de Statencommissie Verkeer en Vervoer. Zij maakten onderdeel uit van de eenheid Ruimte en Bereikbaarheid, team Mobiliteit van de provincie Overijssel. De presentatie belichtte onder andere dat de provincie Overijssel in overleg met betrokken gemeenten vijf locaties had geselecteerd. Het betreft de treinstations van Steenwijk, Kampen Zuid en Dalfsen en de P&R locaties Enschede Zuiderval en Zwolle Hessenpoort. Uiteindelijk bleek een enkele sessie niet voldoende om alle vragen te beantwoorden. Daarom werd er een vervolgsessie ingepland op 8 mei. Tussentijds stuurden Statenleden Tiemen Jan van Dijk (VVD), Emma Peetsma (PvdA) en Remco Roelofs (FVD) schriftelijke vragen. Deze werden voorafgaand aan de sessie op 8 mei schriftelijk beantwoord.

De vervolgsessie maakte duidelijk dat verschillende Statenleden nog veel vragen hadden. Zo werd gevraagd of het verleggen van buslijnen betekent dat er haltes verdwijnen. Er werd ook gesproken over het STOMP-principe dat in het investeringsvoorstel wordt genoemd: ‘Dat houdt in dat de voorkeursvolgorde van personenverplaatsingen is: Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsdiensten, en tot slot de Privéauto. Lopen en fietsen zijn gezond, energie-efficiënt en vragen relatief weinig ruimte. De energie- en ruimte-efficiëntie van OV en deelmobiliteit zijn eveneens hoger dan die van privé-automobiliteit.’ Met het afsluiten van de extra infosessie, werd de beeldvormende fase afgesloten.

De leden van de Statencommissie Verkeer en Vervoer gebruikten de extra infosessie om een beeld te krijgen van het investeringsvoorstel. GS vragen hen dus om in te stemmen met een investering van 4 miljoen euro voor een proef met nieuwe overstaplocaties. Maar wat vinden de Statenleden hier nu eigenlijk van? Om tot een goed oordeel te komen, kwamen de Statenleden op 15 mei in de Statencommissievergadering bijeen. Hierbij was ook gedeputeerde Dadema (Mobiliteit) aanwezig. Helaas lukt het de vergadering niet om het investeringsvoorstel te bespreken. Andere agendapunten vroegen meer tijd dan voorzien. Daarom werd op de avond van 22 mei de vergadering voortgezet. Hier bespraken de Statenleden politieke vragen die hen bezig hielden. Zo vroegen een aantal fracties zich af of met de komst van de hubs er bushaltes zouden verdwijnen doordat buslijnen zouden worden verzet. En wat er zou gebeuren als de pilot mislukte. Gedeputeerde Dadema gaf aan dat dit geval er terug zou worden gegaan naar de oude situatie. Ook sprak de Statencommissie de wens uit om ook tussentijds op de hoogte te worden gehouden van het verloop van de pilot. Uiteindelijk besloot de Statencommissie om het investeringsvoorstel als een bespreekstuk in de Provinciale Statenvergadering in te brengen. Dit betekent dat PS het investeringsvoorstel verder bespreekt in de Statenvergadering voordat er over wordt gestemd.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.