600 kilometer hekwerk tegen spoorlopers
ProRail start een nieuw offensief om de overlast van mensen die langs het spoor lopen tegen te gaan. De komende jaren wordt 30 miljoen euro geïnvesteerd in ruim 600 kilometer hekwerk. Dat is nodig want ruim een kwart van de vertragingen wordt veroorzaakt door spoorlopers. Met de maatregelen wordt het spoor betrouwbaarder en veiliger.
Ook zijn buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail voorzien van GPS. Wanneer een machinist een melding maakt van spoorlopers, kan de verkeersleiding van ProRail de dichtstbijzijnde BOA’s alarmeren en zij kunnen direct ter plaatse gaan. Op spoorlopen staat een boete van 130 euro.
De ruim 7000 kilometer spoor in Nederland kan niet helemaal worden afgesloten. Met het plaatsen van hekwerken wil Prorail het lopen langs het spoor op zogenaamde ‘hotspots’ ontmoedigen. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides.
Momenteel staat er ruim 1700 kilometer aan hekwerk en daar komt komende jaren 600 kilometer bij. Voor hulpverleningsdiensten blijft het spoor goed bereikbaar. Zo plaatst ProRail bijvoorbeeld branddeuren. Ook voor dieren worden speciale voorzieningen getroffen, mede in overleg met natuurorganisaties.
Dagelijks veroorzaken mensen die zich zonder toestemming langs het spoor begeven, gemiddeld ca. drie uur vertraging. Dit kan gaan om wandelaars die hun hond uitlaten tot vandalisme. Machinisten schrikken van mensen die langs het spoor lopen en remmen de trein. Hierdoor ontstaat vertraging.
Om mensen te waarschuwen voor het gevaar en de overlast van spoorlopen, start ProRail ook dit jaar weer een campagne. BOA’s delen komende week flyers uit aan wandelaars, er hangen posters in abri’s op ‘hotspots’, VVV-kantoren krijgen informatie en er is een radiospot te horen.
Ook zijn buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail voorzien van GPS. Wanneer een machinist een melding maakt van spoorlopers, kan de verkeersleiding van ProRail de dichtstbijzijnde BOA’s alarmeren en zij kunnen direct ter plaatse gaan. Op spoorlopen staat een boete van 130 euro.
De ruim 7000 kilometer spoor in Nederland kan niet helemaal worden afgesloten. Met het plaatsen van hekwerken wil Prorail het lopen langs het spoor op zogenaamde ‘hotspots’ ontmoedigen. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides.
Momenteel staat er ruim 1700 kilometer aan hekwerk en daar komt komende jaren 600 kilometer bij. Voor hulpverleningsdiensten blijft het spoor goed bereikbaar. Zo plaatst ProRail bijvoorbeeld branddeuren. Ook voor dieren worden speciale voorzieningen getroffen, mede in overleg met natuurorganisaties.
Dagelijks veroorzaken mensen die zich zonder toestemming langs het spoor begeven, gemiddeld ca. drie uur vertraging. Dit kan gaan om wandelaars die hun hond uitlaten tot vandalisme. Machinisten schrikken van mensen die langs het spoor lopen en remmen de trein. Hierdoor ontstaat vertraging.
Om mensen te waarschuwen voor het gevaar en de overlast van spoorlopen, start ProRail ook dit jaar weer een campagne. BOA’s delen komende week flyers uit aan wandelaars, er hangen posters in abri’s op ‘hotspots’, VVV-kantoren krijgen informatie en er is een radiospot te horen.
Geen opmerkingen: