41 miljoen voor spoor Arnhem-Winterswijk
Gedeputeerde Staten willen 41,5 miljoen euro investeren in de spoorlijn Arnhem-Winterswijk. Uiteindelijke opbrengst: 4,5 km dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam, een fietstunnel in Zevenaar-Oost, toiletten op stations en aanpassingen aan de overwegen. De maatregelen moeten de spoorlijn sneller en betrouwbaarder maken. Als het voorstel wordt aangenomen, wordt pas over enkele jaren gestart met de spoorverdubbeling. De overige maatregelen worden zo spoedig mogelijk gerealiseerd. Provinciale Staten nemen na de zomer een besluit over de voorgestelde maatregelen.
Gedeputeerde Conny Bieze: ‘Met zijn vele treinen en spoorwegovergangen is de spoorlijn Arnhem-Winterswijk kwetsbaar en overbelast. Met deze maatregelen maken we het spoor in de Achterhoek sneller en minder gevoelig voor vertragingen. Reizigers krijgen een ruimere overstaptijd in Arnhem, minder vertragingen, een kortere reistijd van en naar Arnhem en meer comfort op de stations.’
De lengte van de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam is ongeveer vier kilometer. Deze verdubbeling moet ervoor zorgen dat reizigers uit de Achterhoek ruim twee minuten sneller in Arnhem zijn, minder vertraging oplopen en een betere overstap op de intercity’s van en naar Utrecht krijgen. ProRail heeft eveneens onderzoek gedaan naar het doortrekken van het dubbelspoor van Didam naar Doetinchem. Deze extra spoorverdubbeling is niet nodig voor een betere robuustheid. De aanleg van de zevenhonderd meter dubbelspoor bij Wehl, die al in voorbereiding is, is hiervoor voldoende. Wel zijn er op een aantal delen van het traject voordelen te behalen door de snelheid te verhogen.
De tunnel voor langzaam verkeer aan de Einsteinstraat in Zevenaar-Oost is noodzakelijk voor onder andere een snelle en bovenal veilige ontsluiting van het Liemers College en de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen. Het streven is deze tunnel in 2015 op te leveren. De tunnel moet toekomstvast zijn en moet dus worden berekend op dubbelsporigheid en de mogelijke komst van station Zevenaar Poort, die op dit moment niet inpasbaar is in de dienstregeling. De intentie om het station te realiseren, blijft aanwezig, maar een eventuele toekomstige aanleg van dit station hangt van vele factoren af.
In 2015 moeten er toiletten op alle stations tussen Arnhem en Winterswijk worden geplaatst. Het gaat om veertien stations, waarvan er drie al een toiletvoorziening hebben. De toiletten zijn niet alleen voor treinreizigers, maar ook voor wandelaars, fietsers en busreizigers. ProRail zorgt voor de plaatsing van toiletten op de grote stations in Doetinchem en Winterswijk.
Het spoor tussen Doetinchem en Winterswijk heeft 66 overwegen. Er zijn mogelijkheden om, ter verbetering van de veiligheid en de robuustheid van het spoor, een aantal van deze overwegen samen te voegen, extra te beveiligen of te saneren. De overwegen tussen Zevenaar en Didam worden meegenomen bij de aanleg van het dubbelspoor. Het gaat hier met name om het aanbrengen van middengeleiders in de weg om onveilig gedrag tegen te gaan.
De voorgestelde maatregelen kunnen op breed draagvlak rekenen en passen binnen de strategie van de provincie om de betrouwbaarheid van deze spoorlijn, die vaak slecht gewaardeerd wordt door de reizigers, te verbeteren. Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Stadsregio Arnhem Nijmegen, vervoerders Arriva en Connexxion, gemeenten langs het spoor en ROCOV zijn nauw betrokken bij deze forse kwaliteitsimpuls. Het ministerie van IenM draagt dertien miljoen bij aan de uitvoering van de maatregelen, waarvan tien miljoen uit het Lenteakkoord.
Gedeputeerde Conny Bieze: ‘Met zijn vele treinen en spoorwegovergangen is de spoorlijn Arnhem-Winterswijk kwetsbaar en overbelast. Met deze maatregelen maken we het spoor in de Achterhoek sneller en minder gevoelig voor vertragingen. Reizigers krijgen een ruimere overstaptijd in Arnhem, minder vertragingen, een kortere reistijd van en naar Arnhem en meer comfort op de stations.’
De lengte van de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam is ongeveer vier kilometer. Deze verdubbeling moet ervoor zorgen dat reizigers uit de Achterhoek ruim twee minuten sneller in Arnhem zijn, minder vertraging oplopen en een betere overstap op de intercity’s van en naar Utrecht krijgen. ProRail heeft eveneens onderzoek gedaan naar het doortrekken van het dubbelspoor van Didam naar Doetinchem. Deze extra spoorverdubbeling is niet nodig voor een betere robuustheid. De aanleg van de zevenhonderd meter dubbelspoor bij Wehl, die al in voorbereiding is, is hiervoor voldoende. Wel zijn er op een aantal delen van het traject voordelen te behalen door de snelheid te verhogen.
De tunnel voor langzaam verkeer aan de Einsteinstraat in Zevenaar-Oost is noodzakelijk voor onder andere een snelle en bovenal veilige ontsluiting van het Liemers College en de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen. Het streven is deze tunnel in 2015 op te leveren. De tunnel moet toekomstvast zijn en moet dus worden berekend op dubbelsporigheid en de mogelijke komst van station Zevenaar Poort, die op dit moment niet inpasbaar is in de dienstregeling. De intentie om het station te realiseren, blijft aanwezig, maar een eventuele toekomstige aanleg van dit station hangt van vele factoren af.
In 2015 moeten er toiletten op alle stations tussen Arnhem en Winterswijk worden geplaatst. Het gaat om veertien stations, waarvan er drie al een toiletvoorziening hebben. De toiletten zijn niet alleen voor treinreizigers, maar ook voor wandelaars, fietsers en busreizigers. ProRail zorgt voor de plaatsing van toiletten op de grote stations in Doetinchem en Winterswijk.
Het spoor tussen Doetinchem en Winterswijk heeft 66 overwegen. Er zijn mogelijkheden om, ter verbetering van de veiligheid en de robuustheid van het spoor, een aantal van deze overwegen samen te voegen, extra te beveiligen of te saneren. De overwegen tussen Zevenaar en Didam worden meegenomen bij de aanleg van het dubbelspoor. Het gaat hier met name om het aanbrengen van middengeleiders in de weg om onveilig gedrag tegen te gaan.
De voorgestelde maatregelen kunnen op breed draagvlak rekenen en passen binnen de strategie van de provincie om de betrouwbaarheid van deze spoorlijn, die vaak slecht gewaardeerd wordt door de reizigers, te verbeteren. Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Stadsregio Arnhem Nijmegen, vervoerders Arriva en Connexxion, gemeenten langs het spoor en ROCOV zijn nauw betrokken bij deze forse kwaliteitsimpuls. Het ministerie van IenM draagt dertien miljoen bij aan de uitvoering van de maatregelen, waarvan tien miljoen uit het Lenteakkoord.
Geen opmerkingen: