Rover: Kwaliteit vervangend NS-busvervoer moet beter
Het aanbod van vervangende NS-bussen tijden spoorwerkzaamheden moet snel een betere kwaliteit krijgen. Dat schrijft Rover in een brief aan NS. De laatste weken klaagden veel reizigers over lange wachttijden en overvolle NS-bussen. Sommige reizigers kozen uiteindelijk voor een reis met de reguliere streekbus, waar het treinkaartje niet geldig is. Rover vraagt NS coulant om te gaan met kostendeclaraties van deze reizigers.
Afgelopen weekenden werd vooral in Brabant veel gewerkt aan het spoor waardoor treinreizigers waren aangewezen op vervangende NS-bussen. Twee weken achter elkaar heeft Rover veel klachten gekregen van reizigers die lang moesten wachten omdat zij niet meer met de overvolle NS-bus mee konden. Daarnaast bleken er bussen uit te vallen. Ook werd er geklaagd over slechte vindbaarheid van de NS-bussen en onduidelijkheid over de bestemmingen van de bussen.
Rover is bezorgd over de dalende kwaliteit van het vervangende busvervoer en wil van NS weten hoe dit op korte termijn verbeterd gaat worden. Vooral met het oog op de grootschalige werkzaamheden rond station ’s-Hertogenbosch eind juni moet de reiziger kunnen vertrouwen op fatsoenlijk vervangend vervoer. Rover roept NS op niet op businzet te bezuinigen en te zorgen dat iedere reiziger zonder problemen mee kan.
De vele buitendienststellingen door werkzaamheden aan het spoor zijn Rover een doorn in het oog. Op verzoek van onze reizigersvereniging heeft een werkgroep van ProRail, NS en aannemers onderzocht hoe de overlast van werkzaamheden binnen de perken kan blijven. De aanbevelingen worden in 2014 in de praktijk getoetst, omdat de geplande werkzaamheden voor dit jaar al vrijwel vast liggen. Rover hoopt dat de reiziger hierdoor in de toekomst minder aangewezen zal zijn op de NS-bus. Zeker de eerstkomende jaren zijn er echter nog veel grote werkprojecten aan het spoor. Daardoor zal de NS-bus nog vaak gezien worden en is het dus belangrijk dat de kwaliteit in orde is.
Afgelopen weekenden werd vooral in Brabant veel gewerkt aan het spoor waardoor treinreizigers waren aangewezen op vervangende NS-bussen. Twee weken achter elkaar heeft Rover veel klachten gekregen van reizigers die lang moesten wachten omdat zij niet meer met de overvolle NS-bus mee konden. Daarnaast bleken er bussen uit te vallen. Ook werd er geklaagd over slechte vindbaarheid van de NS-bussen en onduidelijkheid over de bestemmingen van de bussen.
Rover is bezorgd over de dalende kwaliteit van het vervangende busvervoer en wil van NS weten hoe dit op korte termijn verbeterd gaat worden. Vooral met het oog op de grootschalige werkzaamheden rond station ’s-Hertogenbosch eind juni moet de reiziger kunnen vertrouwen op fatsoenlijk vervangend vervoer. Rover roept NS op niet op businzet te bezuinigen en te zorgen dat iedere reiziger zonder problemen mee kan.
De vele buitendienststellingen door werkzaamheden aan het spoor zijn Rover een doorn in het oog. Op verzoek van onze reizigersvereniging heeft een werkgroep van ProRail, NS en aannemers onderzocht hoe de overlast van werkzaamheden binnen de perken kan blijven. De aanbevelingen worden in 2014 in de praktijk getoetst, omdat de geplande werkzaamheden voor dit jaar al vrijwel vast liggen. Rover hoopt dat de reiziger hierdoor in de toekomst minder aangewezen zal zijn op de NS-bus. Zeker de eerstkomende jaren zijn er echter nog veel grote werkprojecten aan het spoor. Daardoor zal de NS-bus nog vaak gezien worden en is het dus belangrijk dat de kwaliteit in orde is.
Geen opmerkingen: