Fietsparkeeroplossing van SPIE
SPIE Nederland heeft samen met KABA en Bcycle de Velosafe
fietsparkeer oplossing ontwikkeld. De Velosafe is een elektronisch
toegangscontrolesysteem met een bikefinder zoekfunctie en is speciaal
ontwikkeld voor situaties waar het stallen van fietsen tot problemen
leidt, zoals op stations, OV-overstappunten en scholen.
De Velosafe heeft een fietspoort, een looppoort en een betaalautomaat. Een fietser kan de fietspoort binnen rijden en kan dan door het aanbieden van een chipkaart of een telefoon met NFC (Near Field Communicatoion) de fietspoort open en betalen. Veel moderne smartphones zijn voorzien van NFC technologie. Met NFC kan men informatie overbrengen tussen een telefoon en andere NFC-apparaten, zoals telefoons, NFC betaalsystemen en toegangscontrolesystemen.
Jan Verkaik, divisiedirecteur van SPIE-ICS: “Dit is een belangrijke ontwikkeling voor SPIE. De groei en de dichtheid van de stedelijke bevolking, gecombineerd met steeds strengere milieu-eisen, hebben steden gedwongen om hun ontwikkeling anders in te richten. Deze situatie heeft geleid tot de opkomst van ‘Smart Cities’, gericht op het verbeteren van de stedelijke infrastructuur. Velosafe past daarom ook precies bij onze ambities op dit gebied."
Voor vaste gebruikers is het zelfs mogelijk om met een aan de fiets gemonteerde tag in- en uit te checken en te betalen. Als de fiets gestald is, kan de gebruiker via de looppoort de stalling verlaten en bij terugkomst met de chipkaart of zijn NFC telefoon de looppoort weer openen en zijn fiets ophalen. Wanneer de gebruiker zijn fiets heeft gepakt, kan hij na het aanbieden van zijn chipkaart of NFC telefoon via de fietspoort de stalling weer verlaten.
De incidentele gebruiker rijdt de fietspoort binnen en moet dan een chiplabel uit de automaat trekken. Dit chiplabel heeft een barcode en een plakstrip en dient aan de fiets te worden geplakt. Vervolgens kan de fietser zijn rijwiel stallen. De barcodelabel wordt van het chiplabel afgescheurd waarna de gebruiker de stalling via de looppoort kan verlaten door het aanbieden van de barcode aan een lezer. Op eenzelfde wijze kan de incidentele gebruiker de stalling betreden. Met het barcodelabel kan, indien gewenst, vóór het verlaten van de stalling met rijwiel bij de automaat worden betaald.
Verder voorziet Velosafe in een verwijssysteem wat helpt bij het zoeken naar een vrije plaats. De fietser kan bij terugkomst in de stalling met de bikefinder functie zijn fiets lokaliseren. Dit is bij een grote stallingen erg handig. Ook kan de bikefinder functie door de beheerder van de stalling worden gebruikt om zogenaamde weesfietsen te lokaliseren. Gemiddeld is 20% van de fietsen die bij een stalling staan, een weesfiets: een fiets die nooit of pas na hele lange tijd door de eigenaar wordt opgehaald. Hierdoor blijven fietsenstallingen onnodig lang vol en kunnen reizigers hun fiets steeds lastiger parkeren. Ook moeten er steeds meer stallingen worden bijgebouwd terwijl er tegelijkertijd plekken lang bezet worden gehouden.
De Velosafe heeft een fietspoort, een looppoort en een betaalautomaat. Een fietser kan de fietspoort binnen rijden en kan dan door het aanbieden van een chipkaart of een telefoon met NFC (Near Field Communicatoion) de fietspoort open en betalen. Veel moderne smartphones zijn voorzien van NFC technologie. Met NFC kan men informatie overbrengen tussen een telefoon en andere NFC-apparaten, zoals telefoons, NFC betaalsystemen en toegangscontrolesystemen.
Jan Verkaik, divisiedirecteur van SPIE-ICS: “Dit is een belangrijke ontwikkeling voor SPIE. De groei en de dichtheid van de stedelijke bevolking, gecombineerd met steeds strengere milieu-eisen, hebben steden gedwongen om hun ontwikkeling anders in te richten. Deze situatie heeft geleid tot de opkomst van ‘Smart Cities’, gericht op het verbeteren van de stedelijke infrastructuur. Velosafe past daarom ook precies bij onze ambities op dit gebied."
Voor vaste gebruikers is het zelfs mogelijk om met een aan de fiets gemonteerde tag in- en uit te checken en te betalen. Als de fiets gestald is, kan de gebruiker via de looppoort de stalling verlaten en bij terugkomst met de chipkaart of zijn NFC telefoon de looppoort weer openen en zijn fiets ophalen. Wanneer de gebruiker zijn fiets heeft gepakt, kan hij na het aanbieden van zijn chipkaart of NFC telefoon via de fietspoort de stalling weer verlaten.
De incidentele gebruiker rijdt de fietspoort binnen en moet dan een chiplabel uit de automaat trekken. Dit chiplabel heeft een barcode en een plakstrip en dient aan de fiets te worden geplakt. Vervolgens kan de fietser zijn rijwiel stallen. De barcodelabel wordt van het chiplabel afgescheurd waarna de gebruiker de stalling via de looppoort kan verlaten door het aanbieden van de barcode aan een lezer. Op eenzelfde wijze kan de incidentele gebruiker de stalling betreden. Met het barcodelabel kan, indien gewenst, vóór het verlaten van de stalling met rijwiel bij de automaat worden betaald.
Verder voorziet Velosafe in een verwijssysteem wat helpt bij het zoeken naar een vrije plaats. De fietser kan bij terugkomst in de stalling met de bikefinder functie zijn fiets lokaliseren. Dit is bij een grote stallingen erg handig. Ook kan de bikefinder functie door de beheerder van de stalling worden gebruikt om zogenaamde weesfietsen te lokaliseren. Gemiddeld is 20% van de fietsen die bij een stalling staan, een weesfiets: een fiets die nooit of pas na hele lange tijd door de eigenaar wordt opgehaald. Hierdoor blijven fietsenstallingen onnodig lang vol en kunnen reizigers hun fiets steeds lastiger parkeren. Ook moeten er steeds meer stallingen worden bijgebouwd terwijl er tegelijkertijd plekken lang bezet worden gehouden.
Geen opmerkingen: