OV-tarieven IJsselmond stijgen gemiddeld
De buskaartjes voor de ‘concessie IJsselmond’ worden in 2016 gemiddeld 1,2% duurder. Dat is volgens landelijke afspraken. In Flevoland gaat het om het busvervoer in de Noordoostpolder ( rond Emmeloord) en oostelijk Flevoland (rond Dronten en Zeewolde).
Volgen van de landelijke lijn betekent dat de inkomsten uit kaartverkoop zoveel mogelijk gelijke tred houden met de kostenontwikkeling in de bedrijfstak. De tarieven van de retour-dagkaarten op de Walibi Express (lijn 247) wijken af van de andere openbaar vervoertarieven. Ze zijn vastgesteld op 8 euro voor volwassenen - net als in 2015 - en 5,50 euro voor kinderen van 4 t/m 11 jaar en 65-plussers. De laatste groepen krijgen te maken met een prijsverhoging van een halve euro.
Die halve euro is het gevolg van een inhaalslag. Uit praktische overwegingen doen de Walibi Dagkaarten niet jaarlijks mee met de gemiddelde prijsstijging. Ze kosten sinds 2013 hetzelfde. Dat voorkomt dat de buschauffeur veel ongewenste tijdrovende geldhandelingen in de bus moet verrichten. Op de achtergrond is wel steeds bijgehouden wat de kaarten eigenlijk hadden moeten kosten. Met een inhaalslag van 4,5% komen de reductie-dagkaartjes nu in 2016 uit op het hanteerbare bedrag van 5,50 euro. Wie overigens van een OV-chipkaart gebruik maakt en daarmee dus niet uitnodigt tot geldhandelingen in de bus, betaalt 12 eurocent minder.
De concessie IJsselmond omvat ook het busvervoer in Noordwest-Overijssel (rond Steenwijk en Kampen). En in de steden Kampen en het Flevolandse Dronten wordt ook een stadsdienst gereden. Daarmee is IJsselmond een gezamenlijke concessie van Flevoland en Overijssel. Omdat er abonnementen zijn die de provinciegrenzen overschrijden, stellen beide overheden de tarieven samen vast.
Volgen van de landelijke lijn betekent dat de inkomsten uit kaartverkoop zoveel mogelijk gelijke tred houden met de kostenontwikkeling in de bedrijfstak. De tarieven van de retour-dagkaarten op de Walibi Express (lijn 247) wijken af van de andere openbaar vervoertarieven. Ze zijn vastgesteld op 8 euro voor volwassenen - net als in 2015 - en 5,50 euro voor kinderen van 4 t/m 11 jaar en 65-plussers. De laatste groepen krijgen te maken met een prijsverhoging van een halve euro.
Die halve euro is het gevolg van een inhaalslag. Uit praktische overwegingen doen de Walibi Dagkaarten niet jaarlijks mee met de gemiddelde prijsstijging. Ze kosten sinds 2013 hetzelfde. Dat voorkomt dat de buschauffeur veel ongewenste tijdrovende geldhandelingen in de bus moet verrichten. Op de achtergrond is wel steeds bijgehouden wat de kaarten eigenlijk hadden moeten kosten. Met een inhaalslag van 4,5% komen de reductie-dagkaartjes nu in 2016 uit op het hanteerbare bedrag van 5,50 euro. Wie overigens van een OV-chipkaart gebruik maakt en daarmee dus niet uitnodigt tot geldhandelingen in de bus, betaalt 12 eurocent minder.
De concessie IJsselmond omvat ook het busvervoer in Noordwest-Overijssel (rond Steenwijk en Kampen). En in de steden Kampen en het Flevolandse Dronten wordt ook een stadsdienst gereden. Daarmee is IJsselmond een gezamenlijke concessie van Flevoland en Overijssel. Omdat er abonnementen zijn die de provinciegrenzen overschrijden, stellen beide overheden de tarieven samen vast.
Geen opmerkingen: