Onderzoek ProRail en NS naar stroomuitval Amsterdam
In de vroege ochtend van 17 januari 2017 valt in grote delen van Amsterdam de stroom uit. Door het wegvallen van de 150 KV-stroom van Tennet wordt ook het spoor getroffen: de voeding van seinen, wissels en bovenleiding valt ook uit. Hierdoor is treinverkeer onmogelijk. Veel reizigers worden getroffen en in de loop van de middag komt het treinverkeer weer goed op gang. Tennet doet een eigen onderzoek naar de oorzaak van de stroomstoring. ProRail en NS hebben samen het verloop van het incident onderzocht en waar nodig verbeteracties al in gang gezet.
De stroom valt uit om 04.19 uur in grote delen van Amsterdam. De batterijen, die bij stroomuitval zorgen voor de eerste opvang van treinbesturingssystemen op de verkeersleidingspost Amsterdam en het besturingscentrum van ProRail en NS raken uitgeput. Dit komt omdat het noodstroomaggregaat niet opstart. De aggregaat zou bij stroomuitval de voeding van deze batterijen moeten overnemen. Hierdoor vallen vanaf 04.40 uur de systemen op het treinbesturingscentrum uit. Zodra dit wordt gesignaleerd wordt de onderhoudsaannemer gewaarschuwd die om 05.25 uur het noodstroomaggregaat handmatig opstart.
Omstreeks 11.00 uur wordt besloten om vanaf 14.00 uur het opstartplan in werking te laten treden. Die tijd is nodig om data betrouwbaar te maken en gebruik te kunnen maken van actuele data van personeelsdiensten. Om 15.00 uur is het beeld dat landelijk 75% van de treinen conform het aangepaste opstartplan rijdt en in de brede randstad 50% van de treinen. Omstreeks 18.00 uur rijdt landelijk 90% van de treinen en in de brede randstad75%. Omstreeks 21.00 uur rijdt de treindienst volledig conform het aangepaste plan.
ProRail en NS hebben samen het verloop van het incident onderzocht en op basis van de voorlopige onderzoeksresultaten zijn de onderstaande verbeteracties al in gang gezet.
De stroom valt uit om 04.19 uur in grote delen van Amsterdam. De batterijen, die bij stroomuitval zorgen voor de eerste opvang van treinbesturingssystemen op de verkeersleidingspost Amsterdam en het besturingscentrum van ProRail en NS raken uitgeput. Dit komt omdat het noodstroomaggregaat niet opstart. De aggregaat zou bij stroomuitval de voeding van deze batterijen moeten overnemen. Hierdoor vallen vanaf 04.40 uur de systemen op het treinbesturingscentrum uit. Zodra dit wordt gesignaleerd wordt de onderhoudsaannemer gewaarschuwd die om 05.25 uur het noodstroomaggregaat handmatig opstart.
Omstreeks 11.00 uur wordt besloten om vanaf 14.00 uur het opstartplan in werking te laten treden. Die tijd is nodig om data betrouwbaar te maken en gebruik te kunnen maken van actuele data van personeelsdiensten. Om 15.00 uur is het beeld dat landelijk 75% van de treinen conform het aangepaste opstartplan rijdt en in de brede randstad 50% van de treinen. Omstreeks 18.00 uur rijdt landelijk 90% van de treinen en in de brede randstad75%. Omstreeks 21.00 uur rijdt de treindienst volledig conform het aangepaste plan.
ProRail en NS hebben samen het verloop van het incident onderzocht en op basis van de voorlopige onderzoeksresultaten zijn de onderstaande verbeteracties al in gang gezet.
- NS en ProRail ontwikkelen werkwijzen die een snellere opstart van de treindienst mogelijk maken. Het lopende verbeterprogramma van Be-en Bijsturing Treindienst wordt hiermee belast.
- ProRail bewaakt meldingen met betrekking tot storing en/of uitval van de stroomvoorziening en inschakelingen van de Uninterruptible Power Supply (UPS’n) en/of Noodstroom Aggregaat (NSA) beter door deze te prioriteren en digitaliseren.
- ProRail doet een extra controle op de noodstroomvoorziening op de verschillende locaties en voert indien nodig een upgrade uit.
- ProRail ontwikkelt een werkwijze waarbij elke post in staat is om de noodstroomvoorziening handmatig aan te zetten (in het geval de bediening op afstand faalt) om niet afhankelijk te hoeven zijn van de aanrijdtijd van de onderhoudsaannemer.
- Medewerkers worden getraind hoe om te gaan met het inloggen in systemen in situaties van incidenten. Hier blijkt behoefte aan te zijn doordat bij herstel van de energievoorziening problemen ontstonden.
Geen opmerkingen: