Bloedhete spoorstaaf
De zon zindert op het spoor. Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. En dan zet staal uit. Je kent het fenomeen misschien nog wel uit natuurkunde lessen. Hierdoor kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Vooral spoorbruggen houden we dan extra in te gaten, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten. Deze controles noemen we ook wel hitteschouw.
Door aanhoudende hitte kan elektronica ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Voordat de zomer begint, plaatsen spoormedewerkers daarom koelapparatuur in de technische ruimtes bij het spoor. Ook krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt.
Mocht zich een storing voordoen dan hebben we storingsploegen klaarstaan op storingen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het treinverkeer door kan gaan. En als er dan toch een trein kapot gaat door hitte dan staan er op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.
Door aanhoudende hitte kan elektronica ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Voordat de zomer begint, plaatsen spoormedewerkers daarom koelapparatuur in de technische ruimtes bij het spoor. Ook krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt.
Mocht zich een storing voordoen dan hebben we storingsploegen klaarstaan op storingen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het treinverkeer door kan gaan. En als er dan toch een trein kapot gaat door hitte dan staan er op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.
Geen opmerkingen: