Veel klachten over vertragingen HSL
Rover ontvangt de laatste maanden steeds meer klachten van reizigers die gebruik maken van treinen die over de HSL rijden. Het gaat daarbij niet alleen over de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam/Breda, maar ook over de IC Den Haag-Eindhoven die sinds begin vorig jaar over de HSL is gaan rijden. Sinds april rijdt ook de IC Brussel over de HSL, ook dat heeft gezorgd voor een toename van het aantal klachten. Rover heeft de kwestie bij NS aangekaart.
Op basis van de klachten heeft Rover nader gekeken naar de cijfers rondom punctualiteit en uitval voor de genoemde verbindingen die worden gepubliceerd op het prestatiedashboard van ProRail. De reizigerspunctualiteit (minder dan 5 minuten vertraging) op de HSL toont van januari 2018 t/m mei 2018 een gestaag dalende lijn, van 88,5% tot 81,9%. In juni is dit met 84,7% iets hersteld, maar in de eerste week van juli ging het weer minder goed. Reizigers van en naar Breda hebben de meeste vertraging. Op vrijwel alle verbindingen van/naar Breda wordt onder de norm gescoord.
De rituitval vertoont een vergelijkbaar beeld. Ter illustratie: op zaterdag 16 juni reed 20 procent van de IC Direct-treinen vanaf Breda niet. In Rotterdam ligt de uitval de treinseries die gebruik maken van de HSL rond de 7 tot 10 procent, terwijl landelijk de uitval rond de 2 procent ligt. Het valt op hoe sterk de onbetrouwbaarheid van de HSL-exploitatie de kwaliteit van de IC-verbinding tussen Den Haag en Eindhoven heeft besmet. De rituitval in Eindhoven bereikte over de maand mei een record van 9,2 procent. Ter vergelijking: in 2016, toen de IC tussen Den Haag en Eindhoven nog niet over de HSL reed, was de rituitval in Eindhoven slechts 1,0 procent.
Rover heeft de verslechterde prestaties in een memo aan de kaak gesteld bij NS en ProRail. NS heeft in een reactie laten weten dat de belangrijkste oorzaak ligt bij de Traxx-locomotieven, die voorzien zijn van verbeterde software en dan voor test en opleiding uit de dienst moeten worden gehaald. Dit gaat ten koste van de reserves, waardoor vertraging en uitval niet voldoende opgevangen kunnen worden. De komende maanden staat de software-update ook op het programma voor de IC Direct, dus voorlopig ziet het er naar uit dat de reiziger nog een hoop vertraging te wachten staat op de HSL.
Op basis van de klachten heeft Rover nader gekeken naar de cijfers rondom punctualiteit en uitval voor de genoemde verbindingen die worden gepubliceerd op het prestatiedashboard van ProRail. De reizigerspunctualiteit (minder dan 5 minuten vertraging) op de HSL toont van januari 2018 t/m mei 2018 een gestaag dalende lijn, van 88,5% tot 81,9%. In juni is dit met 84,7% iets hersteld, maar in de eerste week van juli ging het weer minder goed. Reizigers van en naar Breda hebben de meeste vertraging. Op vrijwel alle verbindingen van/naar Breda wordt onder de norm gescoord.
De rituitval vertoont een vergelijkbaar beeld. Ter illustratie: op zaterdag 16 juni reed 20 procent van de IC Direct-treinen vanaf Breda niet. In Rotterdam ligt de uitval de treinseries die gebruik maken van de HSL rond de 7 tot 10 procent, terwijl landelijk de uitval rond de 2 procent ligt. Het valt op hoe sterk de onbetrouwbaarheid van de HSL-exploitatie de kwaliteit van de IC-verbinding tussen Den Haag en Eindhoven heeft besmet. De rituitval in Eindhoven bereikte over de maand mei een record van 9,2 procent. Ter vergelijking: in 2016, toen de IC tussen Den Haag en Eindhoven nog niet over de HSL reed, was de rituitval in Eindhoven slechts 1,0 procent.
Rover heeft de verslechterde prestaties in een memo aan de kaak gesteld bij NS en ProRail. NS heeft in een reactie laten weten dat de belangrijkste oorzaak ligt bij de Traxx-locomotieven, die voorzien zijn van verbeterde software en dan voor test en opleiding uit de dienst moeten worden gehaald. Dit gaat ten koste van de reserves, waardoor vertraging en uitval niet voldoende opgevangen kunnen worden. De komende maanden staat de software-update ook op het programma voor de IC Direct, dus voorlopig ziet het er naar uit dat de reiziger nog een hoop vertraging te wachten staat op de HSL.
Geen opmerkingen: