Tweede leven voor dubbeldekkers NS
Het is een terugkerend ritueel. Aan de ene kant schuift een oud NS-rijtuig de Haarlemse werkplaats binnen. Tegelijkertijd rolt er aan de andere kant een compleet vernieuwd rijtuig de ‘stal’ uit.
In ploegendiensten wordt hier gewerkt aan de modernisering van 416 rijtuigen van de dubbeldekker. Elk rijtuig is hier 45 dagen ‘onder dak’. In 22 stappen krijgt het een compleet nieuwe outfit.
Veel materiaal kan daarbij hergebruikt worden: zo’n 86% van het totaalgewicht. Daarnaast kunnen veel elektrische onderdelen na revisie gewoon weer terug in de trein. En de zijkanten van de trappen bijvoorbeeld zijn van hout: opschuren, schilderen en ze gaan weer achttien jaar mee.
Sommige onderdelen zoals de snelschakelaar – die kortsluiting voorkomt – zijn niet meer geschikt voor de vernieuwde dubbeldekker, maar nog wel bruikbaar in andere treinen.
Wat niet herbruikbaar is, valt vaak nog wel te recyclen: zo’n 10 procent van het materiaal. De plastic wanden en bagagerekken uit de coupés gaan door een enorme shredder – zo’n apparaat waar ook sloopauto’s in geplet worden. De vlokken die daaruit komen, worden gemengd met hars. Dat levert een nieuw plastic op dat je bijvoorbeeld voor dijkversteviging kunt gebruiken, of voor meubels.
In ploegendiensten wordt hier gewerkt aan de modernisering van 416 rijtuigen van de dubbeldekker. Elk rijtuig is hier 45 dagen ‘onder dak’. In 22 stappen krijgt het een compleet nieuwe outfit.
Veel materiaal kan daarbij hergebruikt worden: zo’n 86% van het totaalgewicht. Daarnaast kunnen veel elektrische onderdelen na revisie gewoon weer terug in de trein. En de zijkanten van de trappen bijvoorbeeld zijn van hout: opschuren, schilderen en ze gaan weer achttien jaar mee.
Sommige onderdelen zoals de snelschakelaar – die kortsluiting voorkomt – zijn niet meer geschikt voor de vernieuwde dubbeldekker, maar nog wel bruikbaar in andere treinen.
Wat niet herbruikbaar is, valt vaak nog wel te recyclen: zo’n 10 procent van het materiaal. De plastic wanden en bagagerekken uit de coupés gaan door een enorme shredder – zo’n apparaat waar ook sloopauto’s in geplet worden. De vlokken die daaruit komen, worden gemengd met hars. Dat levert een nieuw plastic op dat je bijvoorbeeld voor dijkversteviging kunt gebruiken, of voor meubels.
Geen opmerkingen: