Ads Top

Hoe gaat het op de HSL?

De HSL-Zuid is een populaire lijn: in 2017 groeide het aantal reizigers al met 25% en de verwachting is dat die groei dit jaar doorzet. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2018 laat NS hierom nog 1 intercity Direct per uur extra rijden en dan krijgen alle intercity Direct treinen een extra rijtuig. De afgelopen weken op de HSL waren uitdagend, onder meer door softwareproblemen. Dit leidt tot hinder en overlast voor reizigers. Wat gebeurt er om de prestaties op de HSL op peil te houden?

Bij de 78 TRAXX-locomotieven die NS gebruikt op de HSL is tussen mei en oktober noodzakelijke nieuwe software geïnstalleerd. De update was nodig om de treinen aan aangepaste technische eisen te laten voldoen. In de nieuwe software zit ondanks uitgebreid testen een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. De machinist kan dit herstellen om weer verder te kunnen rijden. Dit levert in de meeste gevallen een paar minuten vertraging op. Soms leidt dit echter tot langdurige stilstand van de trein.

De softwareproblemen leveren tijdelijk hinder op voor reizigers op de HSL. Met het Ministerie is afgesproken dat de reizigerspunctualiteit dit jaar uitkomt op of boven de 82,1% (bodemwaarde). Tot eind september scoorde NS ruim hierboven: 83,6% van de reizigers kon reizen volgens de planner. Door onder andere de softwareproblemen daalt dit cijfer in de maand oktober tot 81,3% Hieronder vind je de resultaten van dit jaar tot dusver. Over 2017 haalde NS uiteindelijk een reizigerspunctualiteit van 83,4%, ook boven de afgesproken bodemwaarde. De prognose is dat NS ook dit jaar de afspraken gaat nakomen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.