IC Direct duurder ondanks slechte kwaliteit
NS verhoogt volgend jaar de toeslag op het treinkaartje van de Intercity Direct. Dit ondanks het feit dat reizigers van deze trein vaker dan gemiddeld te maken krijgen met uitval en vertraging. De consumentenorganisaties, waaronder Rover, hebben negatief geadviseerd over de prijsverhoging.
NS heeft besloten de toeslag te verhogen naar €2,60 per rit, dat is een prijsverhoging van 20 cent. Daarnaast worden ook de prijzen van abonnementen op de IC Direct-toeslag met meer dan 10 procent verhoogd.
De betrouwbaarheid van de IC Direct is altijd beneden de maat geweest. Ook dit jaar merkt de reiziger met de IC Direct nog geen verbetering in de prestaties.Ongeveer 7 procent van de NS-treinen op de HSL valt uit, tegenover ongeveer landelijk ongeveer 2.5 procent. Landelijk komt 92.6 procent van de reizigers met minder dan 5 minuten vertraging op hun bestemming aan, HSL-reizigers lukt dat echter slechts in 82 procent van de gevallen.
De verhoging van de IC Direct-toeslag staat volgens Rover niet in verhouding tot de slechte prestaties die NS levert. “Het zou NS sieren om de kwaliteit van geleverde diensten te laten meewegen in het prijsbeleid”, stelt de reizigersvereniging. Buiten de spits blijven er wel kortingen van kracht op de toeslag. Deze maatregel van NS om de spits te ontlasten wordt wel door Rover van harte gesteund.
Ook vrijwel alle andere tarieven van het openbaar vervoer zullen stijgen. Rover waarschuwde het kabinet met Prinsjesdag al dat reizigers zullen moeten opdraaien voor de verhoging van de BTW op de kaartjes. Uit onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit blijkt dat er hierdoor 1% minder gebruik gemaakt zal worden van het openbaar vervoer dan zonder deze verhoging.
NS heeft besloten de toeslag te verhogen naar €2,60 per rit, dat is een prijsverhoging van 20 cent. Daarnaast worden ook de prijzen van abonnementen op de IC Direct-toeslag met meer dan 10 procent verhoogd.
De betrouwbaarheid van de IC Direct is altijd beneden de maat geweest. Ook dit jaar merkt de reiziger met de IC Direct nog geen verbetering in de prestaties.Ongeveer 7 procent van de NS-treinen op de HSL valt uit, tegenover ongeveer landelijk ongeveer 2.5 procent. Landelijk komt 92.6 procent van de reizigers met minder dan 5 minuten vertraging op hun bestemming aan, HSL-reizigers lukt dat echter slechts in 82 procent van de gevallen.
De verhoging van de IC Direct-toeslag staat volgens Rover niet in verhouding tot de slechte prestaties die NS levert. “Het zou NS sieren om de kwaliteit van geleverde diensten te laten meewegen in het prijsbeleid”, stelt de reizigersvereniging. Buiten de spits blijven er wel kortingen van kracht op de toeslag. Deze maatregel van NS om de spits te ontlasten wordt wel door Rover van harte gesteund.
Ook vrijwel alle andere tarieven van het openbaar vervoer zullen stijgen. Rover waarschuwde het kabinet met Prinsjesdag al dat reizigers zullen moeten opdraaien voor de verhoging van de BTW op de kaartjes. Uit onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit blijkt dat er hierdoor 1% minder gebruik gemaakt zal worden van het openbaar vervoer dan zonder deze verhoging.
Geen opmerkingen: