Intercity's moeten op drukke trajecten om de 7,5 minuut gaan rijden
ProRail wil in de toekomst meer treinen laten rijden om de groei van het aantal passagiers op te vangen.
Het wordt steeds drukker op het spoor. Reizigersaantallen blijven groeien. De komende tien jaar worden er 40 procent meer reizigers verwacht. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor en op de stations. En heeft ProRail een dienstregeling voor de toekomst ontwikkeld.
Op de drukke trajecten wordt nu PHS, het zogenaamde Hoogfrequente netwerk van 6 intercity’s per uur, uitgerold. Op het trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. In 2021 is onder meer het traject Schiphol-Arnhem- Nijmegen aan de beurt.
Kunnen er nog meer treinen rijden over het spoor? ProRail denkt dat er de komende jaren nog wel mogelijkheden zijn om die groei op te vangen. Daarvoor moeten we wel een paar slimme keuzes maken.
Een van de veelgehoorde opmerkingen over ‘tienminutentrein’ is dat, de overstap op een aantal stations waar de ‘tienminutentrein’ rijdt, meer tijd kost dan voorheen. Dat komt omdat in de dienstregeling de meeste treinen vier of twee keer per uur rijden. Dat zorgt op een aantal plekken dat reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten. Daar wordt opgelost door op de drukste trajecten acht treinen per uur te laten rijden.
Het Nederlandse spoor is het drukste bereden spoor van Europa. In Nederland telt letterlijk elke seconden. Er is al veel gedaan om meer en snellere treinen te laten rijden. De grote treinknooppunten Utrecht en Zwolle zijn ‘ontvlecht’ en uitgebreid. Volgend jaar zijn Amsterdam Centraal en de stations aan de beurt. Ook snijdt ProRail in het aantal wissels en vervangt wissels door hogesnelheidswissels, waardoor treinen sneller kunnen rijden. Een aantal seconden lijkt weinig, maar in onze drukke dienstregeling zijn kleine tijdswinsten essentieel. Tel al die seconden bij elkaar op en dan kunnen we dus wel een extra snelle trein inpassen.
Het wordt steeds drukker op het spoor. Reizigersaantallen blijven groeien. De komende tien jaar worden er 40 procent meer reizigers verwacht. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor en op de stations. En heeft ProRail een dienstregeling voor de toekomst ontwikkeld.
Op de drukke trajecten wordt nu PHS, het zogenaamde Hoogfrequente netwerk van 6 intercity’s per uur, uitgerold. Op het trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. In 2021 is onder meer het traject Schiphol-Arnhem- Nijmegen aan de beurt.
Kunnen er nog meer treinen rijden over het spoor? ProRail denkt dat er de komende jaren nog wel mogelijkheden zijn om die groei op te vangen. Daarvoor moeten we wel een paar slimme keuzes maken.
Een van de veelgehoorde opmerkingen over ‘tienminutentrein’ is dat, de overstap op een aantal stations waar de ‘tienminutentrein’ rijdt, meer tijd kost dan voorheen. Dat komt omdat in de dienstregeling de meeste treinen vier of twee keer per uur rijden. Dat zorgt op een aantal plekken dat reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten. Daar wordt opgelost door op de drukste trajecten acht treinen per uur te laten rijden.
Het Nederlandse spoor is het drukste bereden spoor van Europa. In Nederland telt letterlijk elke seconden. Er is al veel gedaan om meer en snellere treinen te laten rijden. De grote treinknooppunten Utrecht en Zwolle zijn ‘ontvlecht’ en uitgebreid. Volgend jaar zijn Amsterdam Centraal en de stations aan de beurt. Ook snijdt ProRail in het aantal wissels en vervangt wissels door hogesnelheidswissels, waardoor treinen sneller kunnen rijden. Een aantal seconden lijkt weinig, maar in onze drukke dienstregeling zijn kleine tijdswinsten essentieel. Tel al die seconden bij elkaar op en dan kunnen we dus wel een extra snelle trein inpassen.
Geen opmerkingen: