Oefenen met quadbikes op het spoor
Incidentenbestrijders van ProRail oefenden onlangs op goederenemplacement IJsselmonde in Rotterdam met een nieuw reddingsvoertuig dat zij kunnen gebruiken op de Hogesnelheidslijn (HSL). Het gaat om het zogenoemde secundair langstransport. In gewone mensentaal: een quadbike op spoorwielen. Het voertuig is dit jaar officieel in gebruik genomen.
De quadbike wordt gebruikt als redmiddel als zich een ernstig ongeluk voordoet in de Groeneharttunnel, op het tracé van de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam. Op het verste punt staat de trein op 26 meter diepte en drie kilometer van de dichtstbijzijnde nooduitgang. Als er dan gewonden zijn, komen de incidentbestrijders met een vrachtwagen waarin twee quads met ieder twee karretjes staan. Gewonde reizigers worden op de quads en de karretjes in veiligheid gebracht. Per karretje kunnen we maximaal twee gewonden en een begeleider meenemen en op de quad passen nog eens drie mensen (inclusief bestuurder en begeleider). Dat betekent dat we per rit vijf gewonden naar de nooduitgang kunnen brengen.
De quadbike wordt gebruikt als redmiddel als zich een ernstig ongeluk voordoet in de Groeneharttunnel, op het tracé van de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam. Op het verste punt staat de trein op 26 meter diepte en drie kilometer van de dichtstbijzijnde nooduitgang. Als er dan gewonden zijn, komen de incidentbestrijders met een vrachtwagen waarin twee quads met ieder twee karretjes staan. Gewonde reizigers worden op de quads en de karretjes in veiligheid gebracht. Per karretje kunnen we maximaal twee gewonden en een begeleider meenemen en op de quad passen nog eens drie mensen (inclusief bestuurder en begeleider). Dat betekent dat we per rit vijf gewonden naar de nooduitgang kunnen brengen.
Geen opmerkingen: