Nog steeds klachten over defecte reisinformatieschermen
Lege of bevroren reisinformatieschermen blijven nog steeds veel aanwezig op de stations. De problemen worden door NS en ProRail aangepakt, maar op een aantal stations laat een oplossing nog op zich wachten.
Dit najaar was het op vele stations nog aan de orde van de dag: reisinformatieschermen die geen of verouderde reisinformatie tonen. Verwarrend voor de reiziger. De reactie van NS en ProRail op klachten van Rover was de afgelopen jaren steeds dat het probleem op basis van de statistieken nauwelijks waarneembaar was, echter uit binnengekomen klachten bij Rover bleek iets anders. Toen Rover het probleem in een memo aankaartte werden door ProRail de nodige verbeteringen toegezegd.
De communicatie naar de reisinformatieschermen wordt door ProRail verzorgd via het beveiligde GSM-R netwerk. Na een aantal hardware- en software-wijzigingen werd de betrouwbaarheid van de verbinding tussen de borden en het netwerk verslechterd. ProRail heeft in de week van 29 oktober een oplossing uitgerold waardoor dit specifieke probleem inmiddels niet meer aan de orde is.
Hiermee is de kous echter nog niet af. Vooral op station Amsterdam Centraal leveren defecte reisinformatieschermen nog altijd veel klachten op. ProRail heeft Rover aangegeven dat het aantal borden op dit station de afgelopen jaren fors is gegroeid, terwijl de infrastructuur van het GSMR netwerk niet is meegegroeid. ProRail ziet een oplossing in de uitrol van een nieuw netwerk, maar kan hier geen datum voor geven. Ook op stations Utrecht Centraal en Schiphol komen nog bovengemiddeld veel problemen voor. Hier staan borden van een nieuwe leverancier die eerder storingen geven wanneer de verbinding niet goed is.
Dit najaar was het op vele stations nog aan de orde van de dag: reisinformatieschermen die geen of verouderde reisinformatie tonen. Verwarrend voor de reiziger. De reactie van NS en ProRail op klachten van Rover was de afgelopen jaren steeds dat het probleem op basis van de statistieken nauwelijks waarneembaar was, echter uit binnengekomen klachten bij Rover bleek iets anders. Toen Rover het probleem in een memo aankaartte werden door ProRail de nodige verbeteringen toegezegd.
De communicatie naar de reisinformatieschermen wordt door ProRail verzorgd via het beveiligde GSM-R netwerk. Na een aantal hardware- en software-wijzigingen werd de betrouwbaarheid van de verbinding tussen de borden en het netwerk verslechterd. ProRail heeft in de week van 29 oktober een oplossing uitgerold waardoor dit specifieke probleem inmiddels niet meer aan de orde is.
Hiermee is de kous echter nog niet af. Vooral op station Amsterdam Centraal leveren defecte reisinformatieschermen nog altijd veel klachten op. ProRail heeft Rover aangegeven dat het aantal borden op dit station de afgelopen jaren fors is gegroeid, terwijl de infrastructuur van het GSMR netwerk niet is meegegroeid. ProRail ziet een oplossing in de uitrol van een nieuw netwerk, maar kan hier geen datum voor geven. Ook op stations Utrecht Centraal en Schiphol komen nog bovengemiddeld veel problemen voor. Hier staan borden van een nieuwe leverancier die eerder storingen geven wanneer de verbinding niet goed is.
Geen opmerkingen: