Ads Top

Verdeling capaciteit op het spoor steeds complexer

ProRail verdeelt jaarlijks in augustus de capaciteit op het spoor. De dienstregeling die daaruit volgt, start in december. Deze ‘puzzel’ wordt gelegd door onze afdeling Capaciteitsmanagement. En die puzzel wordt steeds ingewikkelder. Dat komt vooral door de toename van grote werkzaamheden aan het spoor.

In 2025 bovendien heeft ProRail bovendien te maken met tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB’s) op een aantal trajecten, waaronder de Hogesnelheidslijn. En met omleidingen voor goederentreinen over de Brabantroute, in verband met de 80-weekse werkzaamheden aan Duitse zijde van de Betuweroute.

In 2025 ziet men ook meer marktwerking op het spoor. Zo zijn er meer zogenoemde open access-aanvragen. Dit betekent dat ook reizigersvervoerders zonder concessie een aanvraag kunnen doen. Het kan dus voorkomen dat er een aanvraag komt voor een traject waarop ook concessievervoer is.
Deze aanvragen komen van nieuwe en bestaande vervoerders. Een nieuwe vervoerder is bijvoorbeeld GoVolta, die vanaf mei 2025 een aantal keer per dag internationale treinen wil laten rijden.

Maar ook NS International en Arriva dienden open access-aanvragen in. Het aantal aanvragen voor goederenpaden blijft in 2025 achter ten opzichte van voorgaande jaren. Dit heeft vooral te maken met economische ontwikkelingen.

ProRail is in de capaciteitsverdeling voor 2025 scherp geweest op de betrouwbaarheid van de dienstregeling. Dit jaar bleek de dienstregeling onvoldoende betrouwbaar. Een voorbeeld hiervan is het werk voor project PHS Rijswijk-Rotterdam. Deze geplande werkzaamheden pasten theoretisch in de capaciteitsverdeling voor 2024. In de praktijk lukte dat echter niet. Dat kwam onder meer door personeelstekorten bij aannemers en een strengere Arbowetgeving.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.