Ads Top

30ste ICNG op de baan: hoe staat het ervoor?

In april 2023 konden reizigers voor het eerst instappen in de nieuwe Intercity, genaamd de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie). Onlangs introduceerde NS de 30ste van in totaal 109 treinen.

De productie en instroom van de ICNG heeft vertraging opgelopen door verschillende oorzaken, zoals de coronapandemie, software-updates, de oorlog in Oekraïne en productieproblemen. Onze leverancier Alstom werkt hard om de bestelde treinen zo snel mogelijk te leveren en heeft daarvoor het aantal productielocaties waar aan ICNG gewerkt wordt uitgebreid, waaronder in Zwitserland, Duitsland en Polen.  

Eerder heeft NS laten weten dat een deel van de al geproduceerde treinen niet aan de laskwaliteitseisen van NS voldeed. Dit geldt niet voor de treinen die al in Nederland rondrijden en voor alle treinen die nog nieuw van de band rollen. Er moeten momenteel nog 34 treinen terug naar de fabriek. De fabrikant Alstom heeft voor het herstel van deze treinen een aparte productielijn in Polen opgezet. De eerste treinen van deze nieuwe lijn rijden inmiddels al in Nederland.

In de afgelopen drie maanden reed gemiddeld ruim 85 procent van de ICNG's op tijd en begin juli was dit 90 procent. Doordat de ICNG (met een maximum snelheid van 200 kilometer per uur) harder kan rijden dan de oude treinen (160 kilometer per uur), kan de trein de vertraging door de snelheidsbeperkingen op de Hogesnelheidslijn enigszins inlopen. Treinreizigers geven de trein gemiddeld een 7,5.

Om de prestaties van de ICNG-treinen verder te verbeteren, werkt NS samen met fabrikant Alstom aan onder andere de volgende punten:

1. Onterechte remmeldingen: de machinist kan voor vertrek een onterechte remmelding krijgen. Deze maand is gestart met de software update om dit op te lossen. Eind augustus zijn alle treinen aangepast.
2. Binnenschuifdeuren: vorig jaar heeft NS aangegeven dat de binnendeuren kunnen haperen. Ondertussen zijn verbeteringen doorgevoerd waardoor dit minder vaak voorkomt en wordt een nieuwe software update ontwikkeld om dit te verhelpen.
3. Deurrubbers: er kan regenwater bij de cabine van de machinist naar binnenkomen als de deur niet vergrendeld is. De cabinedeuren krijgen dikkere rubbers om dit te verhelpen.  
4. Klimaatsysteem: Tijdens het voorkoelen of -verwarmen van de cabine van de machinist maakt het klimaatsysteem meer geluid dan gewenst. Ook kan er sprake zijn van een minder comfortabele luchtstroom. NS kijkt samen met de fabrikant naar aanpassingen aan de instellingen van het klimaatsysteem.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.